Klidně provokuji nebo se pohádám, říká učitel roku. Vítěz je poprvé z církevní školy

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
31. 5. 2024 12:38
Nejinspirativnějším učitelem roku se stal učitel základů společenských věd a mediální výchovy Karel Gamba. Na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži se věnuje i osobnostně sociální výchově. Získal českou verzi mezinárodní ceny Global Teacher Prize. Porota ho ocenila i za to, že při svých hodinách vytváří prostor pro sebereflexi žáků.
Vítězové letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic Karel Gamba, Pavlína Moravcová (vpravo) a Olga Kovaříková.
Vítězové letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic Karel Gamba, Pavlína Moravcová (vpravo) a Olga Kovaříková. | Foto: Alice Hrubá

Karel Gamba v letošním ročníku získal vůbec nejvíc nominací ze všech přihlášených učitelů, všechny navíc získal od studentů. "Za cenu jsem hrozně rád a beru to hlavně jako poděkování všem těm, se kterými můžu pracovat a kteří mě nominovali. Ta cena je vlastně pro ně," popsal při čtvrtečním vyhlášení vítězů ve Valdštejnské zahradě v areálu Senátu. Je to vůbec první vítěz ceny ze školy, kterou zřizuje církev.

Porota vybírala vítěze ve finále z deseti učitelů, celkem se soutěže účastnilo 283 pedagogů. Členka poroty a vítězka Global Teacher Prize z roku 2021 Barbora Heřmanová u všech ocenila vytváření podmínek a prostředí pro propojování znalostí a dovedností žáků. "Viděla jsem vzájemnou důvěru mezi žáky a učiteli a respekt k jedinečnostem a názorům každého z nich. Finalisté vedli žáky k argumentaci, doptávání a vytváření si vlastního názoru. Reflexe a následné plánování jsou již samozřejmostí u každého z nich a také součástí jejich vyučovacích hodin," uvedla.

Karel Gamba porotce zaujal mimo jiné tím, že se v hodině základů společenských věd věnuje osobnostně sociální výchově. Při svých hodinách vytváří prostor pro sebereflexi žáků a vede je k vyhodnocování různých situací a ke kritickému nahlížení na chování ostatních lidí, uvedli.

"Porota ocenila, že cílenou a systematicky vedenou reflexí, která navazuje na dění v aktivitě, zhodnocuje edukační příležitosti, které se v konkrétním průběhu činnosti objevily, ať již cíleně, či mimovolně," popisuje předseda poroty Lumír Al-Dabagh.

Gamba do svých hodin začleňuje i fyzické aktivity, které vedou právě ke sledování i vyhodnocování chování spolužáků. "Důležité je, aby o životě děti přemýšlely a taky se snažily být lidmi v tom smyslu, že máme své limity. S lidmi potřebujeme spolupracovat, domluvit se," podotkl vítěz.

Ve svém medailonku také zmínil, že učitel "nikdy neučí všechny, ale skupinu lidí, která o to má zájem". "Snažím se ale učit i ty, které to nebaví, byť si z hodiny odnesou méně. Klidně je i provokuji nebo se s nimi pohádám," doplnil. Podle porotce Al-Dabagha byla navíc v Gambových hodinách patrná velká míra vzájemné důvěry mezi učitelem a žáky.

Druhé místo připadlo prvostupňové učitelce Pavlíně Moravcové, která vede Základní školu Pod Montací v Náchodě. Třetí místo obsadila Olga Kovaříková, vyučující hudební výchovy a dějepisu na Základní škole v Přerově nad Labem.

Všichni letošní finalisté i účastníci minulých ročníků se společně sejdou na konci července na letní škole finalistů Global Teacher Prize. Cílem ocenění je podpořit kvalitní pedagogy, napomoci předefinovat standardy učitelské profese a zvýšit prestiž učitelského povolání. Českou variantu mezinárodního ocenění pořádá organizace EDUin. Aktuálně.cz je jedním z mediálních partnerů akce v rámci projektu Chytré Česko.

 

Právě se děje

Další zprávy