Praha - Již před rokem měli ze škol odejít učitelé bez potřebného vzdělání, přesto řada z nich stále zůstává. V této souvislosti se očekával odchod až dvou tisíc kantorů. Nová čísla ministerstva školství ukazují, že se české školy kvůli novým předpisům výrazněji neotřásly.
Sami učitelé si v mnoha případech raději vybrali návrat do školních, v jejich případě univerzitních lavic než úplný odchod ze školství. A příslušné pedagogické vzdělání si začali doplňovat. Jiní se vešli do výjimek.
Ředitelé škol se svými podřízenými začali dělat pořádek už v roce 2014, tedy ještě před vstupem zákona v platnost. Na základních školách ubylo tisíc nekvalifikovaných učitelů, v mateřských školách tři sta a na středních ještě o stovku méně kantorů bez diplomu.
Aby učitelé bez diplomu mohli na školách zůstat a dál učit, je třeba, aby splnili zákonem daná kritéria. Věk více než 55 let, delší než dvacetiletá praxe, rodilí mluvčí či být učitelem odborného předmětu na zkrácený úvazek.
Odejít ze školství kvůli nedostatečnému vzdělání měla podle Hospodářských novin i Mirka Černá. K dvacetileté praxi jí chybí rok a kvůli nelehké rodinné situaci pro ni návrat do školních lavic nebyl možný. "Potřebují mě moje děti a nemocní rodiče, musím se o ně starat, ne o víkendech sedět ve škole," říkala učitelka ještě před rokem.
Na její pozici ředitel školy v Praze 4 Smolkov Pavel Šafránek uspořádal konkurz. Adekvátní náhradu za dětmi i rodiči oblíbenou učitelku však nenašel. Nakonec se mu podařilo najít schůdné řešení.
Na doplnění vzdělání měli učitelé času dost
"Učím na prvním stupni na částečný úvazek i jako asistentka pedagoga. Začala jsem studovat desetiměsíční kurz pro asistenta pedagoga s přímou pedagogickou činností. To by mělo k tomu, abych splnila podmínky zákona, stačit," vysvětluje Černá s tím, že do školy dochází jen jednou týdně ve všední den.
Dát vale nekvalifikovaným kantorům však neměla problém ředitelka mateřské školy Hostivice Petra Bělohlávková. "Nekvalifikované učitelky jsme měli na začátku minulého roku tři. Dvě zahájily studium, jedna odešla. Najít náhradu nebyl problém," uvedla pro Hospodářské noviny.
Podle šéfa poradců ministryně školství Petra Pavlíka však kantory, které kvůli včas nedokončenému vzdělání čeká odchod ze školy, nelze litovat. O tom, že diplom bude k vyučování nutný, věděli podle něj deset let.
"Vím o tom, kdyby zákon platil, už když jsem byla mladší, na školu bych se určitě přihlásila. Ale to nařízení se pořád odsouvalo a slibovali nám, že se to nějak udělá," hájí učitele Černá.
Dle některých odborníků však má mít učitel primárně talent vyučovat a vykazovat dobré výsledky. Pedagogické vzdělání není rozhodujícím faktorem pro to, stát se dobrým učitelem.
Ředitelé škol si však nekvalifikované pedagogy mohou ponechat, dokud za ně neseženou přiměřenou náhradu. "Jednorázový inzerát ale nestačí. Musí prokázat, že aktivně a dlouhodobě kvalifikovanou náhradu hledá," říká náměstek vrchního školního inspektora Ondřej Andrys.