Praha - Změna pravidel pro autoškoly a zpřísnění zkoušek pro uchazeče o řidičský průkaz by měly vyjít na 700 milionů korun.
Přesně tolik by měl podle ministerstva dopravy stát nákup budov pro novou organizaci zkušebních komisařů a nákup kamer, které budou hlídat korektnost zkoušek ve vozidlech autoškoly a ve zkušebních místnostech.
Vyplývá to z návrhu zákona o autoškolách, který připravilo ministerstvo dopravy. Materiál už prošel meziresortním připomínkovým řízením a čeká na projednání ve vládě.
"Chceme, aby postupně vzniklo zhruba 45 zkušebních míst, která budou lokalizovaná v okresních a krajských městech," řekl vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy Roman Budský.
Součástí těchto míst bude kromě zkušebních místností i zkušební plocha, takzvané autocvičiště pro praktickou zkoušku ze základních dovedností při řízení automobilu.
Tuto plochu by si mohly pronajímat jednotlivé autoškoly pro základní výcvik. To by mohlo být vhodným doplňkovým zdrojem financování, dodal Budský.
Organizace komisařů chce být nezávislá na státu
Nová organizace zkušebních komisařů by se podle představ ministerstva dopravy měla financovat sama především z příjmů ze zkoušek.
Organizace by nezávislosti na státních penězích měla dosáhnout po zhruba šesti letech, kdy bude zaplacena základní sedmisetmilionová investice.
Tu bude úřad splácet převedením částky 110 milionů ročně. Tyto peníze v současnosti směřují do jednotlivých obecních úřadů, do jejichž agendy provádění závěrečných zkoušek náleží.
Po převedení komisařů pod novou organizaci přestanou mít obce na tyto peníze nárok.
Samotná zkouška by podle návrhu ministerstva měla mít dvě části. Nejprve by měli žáci projít testem pravidel silničního provozu a zvládnout zkušební jízdu na vyhrazeném místě, ve které prokážou, že ovládají základní dovednosti při řízení vozidla.
Teprve pak se budou moci věnovat nácviku zkušebních jízd v opravdovém provozu a složit závěrečnou zkoušku. Cena zkoušky by se měla zvýšit ze 700 na zhruba 1000 korun.
Nově by se všechny části zkoušky měly uskutečnit pod dohledem kamer. "Je to výrazné protikorupční opatření, které prokáže, že zkušební komisař s žákem skutečně jezdil," uvedl Budský.
Záznam zároveň může sloužit i jako důkaz při odvolání žáka proti výsledku zkoušky. S pomocí záznamu i GPS bude možné prokázat například překročení povolené rychlosti nebo nekorektní jednání komisaře během zkoušky, dodal Budský.