Učení s tablety funguje, ukazuje praxe. Kantor se musí dobře připravit, aby se děti nestihly nudit

Markéta Hronová Markéta Hronová
9. 6. 2016 11:00
Už dva roky využívá dvanáct škol z různých regionů Česka projekt Škola dotykem, v rámci kterého mají k dispozici i tablety, výukové aplikace a rady, jak je zapojovat do výuky. Učitelé i žáci jsou s nimi čím dál spokojenější, jak ukázala anketa. Využívají je na projektovou výuku, při výuce jazyků a osvědčily se jako pomůcka v komunikaci s žáky, kteří neumějí česky, či při organizaci vyučování v malotřídkách.
Děti ze Základní školy Liberec v Husově ulici, která je zapojená do projektu Škola dotykem.
Děti ze Základní školy Liberec v Husově ulici, která je zapojená do projektu Škola dotykem. | Foto: EDUlab

Praha - Žáci v Základní škole v Lounech pracují s tablety ve třídách už druhým rokem na prvním i druhém stupni. "Nejvíce je využíváme v humanitních předmětech, je to pro nás běžná pomůcka jako sešit či tabule. Nikdy s nimi ale nepracujeme celou hodinu," popisuje své zkušenosti učitelka lounské školy Lenka Cvešprová.

Hodí se, když potřebují něco rychle vyhledat či procvičit, a pak je žáci zase odloží. Cvešprová ale přiznává, že používání tabletů klade velké nároky na učitele. "Je třeba se na hodinu opravdu dobře připravit, učitel přebírá roli moderátora a musí děti zaměstnat tak, aby se nestačily nudit. I po dvou letech se pořád máme co učit," míní.

Pokud mají děti jasně zadanou práci, nestává se, že by na tabletech hrály hry nebo se jinak rozptylovaly.

Tablet jako prostředek komunikace s cizinci

Nejvíce používají učitelé tablety v češtině, angličtině, chemii a matematice. Vyplynulo to z ankety mezi zapojenými učiteli a žáky, kterou EDUlab, jež Školu dotykem provozuje, po roce zopakoval. A ukázalo se, že učitelé i žáci jsou s tablety stále spokojenější.

Třiadevadesát procent žáků souhlasí s tím, že výuka s tablety je zajímavější, 99 procent zapojených učitelů je přesvědčeno o tom, že tablety umožnily přístup k poutavému učebnímu prostředí. Jen dvě procenta z nich uvedla, že digitální třída žákům nijak neprospěla.

Učitelé si tablety chválili hlavně pro využití při speciálních příležitostech. "Hodně nám pomohly při výuce žáků s individuálními potřebami, a také když nám do školy přišli cizinci, kteří neuměli česky. Tablet se ukázal jako výborný prostředek pro komunikaci i jako didaktická pomůcka," popisuje Drahuše Nováková ze Základní školy Marie Curie-Sklodowské v Jáchymově. Na tabletech nyní vytvářejí dlouhodobý projekt o Jáchymově, nejvíce tablety využívají ve výuce cizích jazyků.

V malotřídce je tablet ideální pro organizaci třídy

Tablety mohou hodně usnadnit práci v malotřídkách, kde pomáhají učiteli při rozdávání úkolů.

"Žákům 2. a 3. ročníku ukládám do úložiště žákovské přípravy, tam mají zadanou práci, já se mezitím věnuji prvňákům. Uvolňuje mi to ruce a neztrácíme čas," říká ředitel základní školy v Nemyčevsi Miloš Novotný. Kdo má práci hotovou, má v tabletu připravené výukové video. Novotný ale upozorňuje, že používání tabletů musí mít vždycky smysl, je tedy dobré to s ním nepřehánět.

Aby zjistil, jestli tablet při výuce dětem skutečně pomáhá, chce vždycky probranou látku ověřit cvičením "postaru", na papíře. "Mám u sebe srovnání, samozřejmě je třeba vzít v úvahu, že je každá třída jiná, ale zatím to vypadá, že to funguje," říká Novotný.

Učitelé přijeli nadšení

Dvanáct škol, které jsou v projektu už dva roky, nyní začíná školit další učitele z jiných škol, kteří by měli o výuku s tablety zájem.

Základní škola v Nemyčevsi nabízí pedagogům, aby si učení s tablety zkusili přímo v hodinách. "Všichni učitelé odtud přijeli nadšení. Příští čtvrtek budeme mít ukázku v naší škole," popisuje například ředitel Základní školy Daliborka v Hořicích Miloš Smolík.

Rozšiřovat tabletové třídy do více škol ale společnost EDUlab zatím neplánuje. "Soustředíme se na školení pedagogů a projekt Škola dotykem Academia, v rámci nějž se s tablety učí studenti čtyř pedagogických fakult v Česku," říká ředitel společnosti Michal Orság.

Tablety se do škol dostávají většinou jen ojediněle skrz různé projekty, dotační programy či příspěvky rodičů. 

Zatímco bývalý ministr školství Marcel Chládek chtěl tablety do každé školy už od první třídy, jeho nástupkyně Kateřina Valachová je v tomto zdrženlivější. "Z odborného prostředí i ze strany rodičů jsem zaregistrovala určité rozpaky nad takto plošně pojatou digitalizací prvňáčků. Rozhodně nehodlám v této věci vystupovat nějak ukvapeně," uvedla při svém nástupu na ministerstvo.

 

Právě se děje

Další zprávy