Žáky baví tablety, ve výuce jich chce pokračovat 85 procent

Markéta Šrajbrová Markéta Šrajbrová
9. 6. 2015 10:51
Digitální výuku si chválí i sedm desítek učitelů, kteří se zapojili do projektu Škola dotykem.
Archivní foto
Archivní foto | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Děti na prvním i druhém stupni základní školy baví, když mohou v hodinách pracovat s tablety. Celkem 85 procent žáků chce v digitální výuce pokračovat.

Ukázal to výzkum, který proběhl na školách zapojených do projektu Škola dotykem. Na projektu spolupracovala nezisková organizace EDUkační LABoratoř se společností Samsung. Zaštítilo ho ministerstvo školství, jehož odcházející šéf Marcel Chládek z ČSSD je velkým propagátorem digitalizace českého školství.

Samsung zařídil digitální třídy ve dvanácti českých školách pro 29 žáků z prvního stupně a 273 studentů druhého stupně.

Tablety si chválí i 67 zapojených učitelů. U svých studentů zaznamenali vyšší aktivitu i samostatnost. Do hodin se navíc častěji zapojovaly i slabší děti.

"Moderní technologie mají také velký potenciál ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami," podotkl ředitel ministerského odboru vzdělávání Petr Bannert.

Celkem 93 procent žáků druhého stupně během šetření uvedlo, že se naučili novým dovednostem, a 81 procentům připadaly hodiny zajímavé.

Tablety nemění styl vyučování pouze pro děti, v první řadě se s technologiemi museli naučit pedagogové, z nichž někteří tablet nikdy předtím nedrželi v ruce.

"Na začátku jsem si vůbec nedovedla představit, jakými rozličnými způsoby lze tablet využít. Asi nebude překvapením, že žáci jsou často lepší než já, tablet pro ně prostě není nic neobvyklého. Velmi rychle se ho naučili využívat jako pomůcku ve výuce," uvedla učitelka z pražského Gymnázia u Libeňského zámku Petra Červenská.

Studenti si mohou na tabletech psát poznámky, vytvářet prezentace, vyhledávat na internetu a využívat aplikace, které jsou dodávané zdarma. Učitel během hodiny vidí, co se na jednotlivých tabletech děje.

Vláda Bohuslava Sobotky digitalizaci školství podporuje, ministerstvo školství s ní počítá ve strategii do roku 2020. Dostatečné výzkumy, které by vyloučily možné negativní vlivy na vývoj dětí, ale zatím k dispozici nejsou. Někteří odborníci například upozorňují na to, že menší děti kvůli tabletům nejsou schopné vnímat mluvené slovo. Nadále je tak potřeba, aby učitelé a hlavně rodiče dětem četli.

"Využívání tabletů neznamená, že se z výuky vytratí tradiční pomůcky, jako jsou učebnice nebo pracovní sešity. Jde nám o propojení těchto dvou cest," podotkl Bannert.

„Tablet má své výhody, ale není odpovědí na všechny otázky. Hlavním limitem je kreativita samotného učitele,“ uvedl spoluautor výzkumu Aleš Neusar s tím, že učitelé se musí začít jinak připravovat na hodiny a celkově změnit styl výuky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 47 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy