Syn strojvůdce z Moravan: Kdo mi zabil otce? Nikdo?

Jiří Hloušek
6. 11. 2008 10:35
Za železniční neštěstí u Moravan není nikdo stíhán
Za poslední rok zemřelo pět strojvůdců, což vyvolalo negativní reakci i za hranicemi
Za poslední rok zemřelo pět strojvůdců, což vyvolalo negativní reakci i za hranicemi | Foto: zelpage.cz

Česká Třebová/Moravany - Nehoda, při které v květnu zahynul v Moravanech nedaleko Pardubic strojvedoucí Břetislav Demel, nemá ani po měsících šetření konrétního viníka.

„Je to ubohé, ale dalo se to čekat," míní syn mrtvého strojvůdce Ondřej Demel. „Nikdo se ani neomluvil a pět měsíců čekáme se sestrou na řádné odškodné."

Vyšetřování i další okolnosti ukázaly, že příčinou je špatně fungující zabezpečovací zařízení. Nikdo však doposud neřekl, kdo konkrétně je odpovědný za smrt strojvůdce, který v troskách lokomotivy zemřel.

Policie vyšetřování odložila a došla k závěru, že podezření ze spáchání trestného činu konkrétní osobou se nepotvrdilo - a to i přesto, že jsou známy příčiny střetu vlaků a potvrdila je jak Drážní inspekce, tak  vyšetřovatelé Českých drah.

Pochybnosti o zabezpečení kolejí v Česku navíc má i prezident Evropské autonomnní federace strojvůdců Manfred Schell. "Zabezpečovací systém musí být přepracován a pokud nebude sladěn s drážními vozidly, měl by být stažen z trhu," uvedl pro Aktuálně.cz Manfred Schell.

Zaměstnavatel strojvůdce Demela - státní společnost ČD Cargo, vlastník infrastruktury SŽDC a stejně tak výrobce zabezpečovacícho zařízení AŽD Praha, však společně odpovědnost za smrt strojvedoucího odmítají.

Drážní inspekce ovšem navíc tvrdí, že ministerstvo dopravy, které vypsalo výběrové řízení na zabezpečovací systém ESA 11, a jeho výrobce AŽD Praha se snažili ovlivnit nezávislé vyšetřování.

Písek oklamal zabezpečení kolejí

"Kdo může za srmt mého otce?" ptá se Demel mladší. Nepřímé odpovědi dostává zprostředkovaně z médií.

Drážní inspekce uzavřela šetření smrtelné nehody začátkem října. „Hlavními příčinami je vadný sypač písku lokomotivy a chyba vnitřní logiky zabezpečovacího zařízení ESA 11," komentuje závěr šetření náměstek generální inspektora Jan Kučera.

Na jízdních plochách kol a na temeni kolejnice je patrný písek. V některých evropských zemích je pískování omezeno či zakázáno
Na jízdních plochách kol a na temeni kolejnice je patrný písek. V některých evropských zemích je pískování omezeno či zakázáno | Foto: Drážní inspekce

"Polovina viny je na zabezpečovacím zařízení provozovatele infrastruktury ŠŽDC. Umožnilo postavit vlak na obsazenou kolej," uvedl šéf Inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy Českých drah Vítězslav Lössel ve shodě s Drážní inspekcí.

Deník Aktuálně.cz v souvislosti s případem oslovil prezidenta Evropské autonomní federace strojvůdců.

„ESA 11 má slabé místo a v dnešních podmínkách není vyloučené, že se nebude nehoda opakovat," odpověděl prezident Manfred Schell na otázku, zda může dojít k dalšímu ohrožení cestujících a strojvedoucích.

Schellova slova potvrzuje skutečnost, že vlak z monitorů systému ESA 11 brzy po Moravanech zmizel i v Hulíně a Hodoníně, kde naštěstí nedošlo k další tragedii.

Výrobce zařízení ESA 11 navíc chybu přiznal tím, že začal software zabezpečovacího zařízení upravovat. Stejně tak České dráhy mají zdokonalit sypače písku na desítky let starých lokomotivách řady 163.

Mezery jsou zřejmě i v právních normách - výrobce systému ESA 11 totiž nepochybil, ačkoli zabezpečovací zařízení zkonstruoval tak, že je může oklamat písek na kolejích.

"Nikdo to po nás tehdy nechtěl," brání se šéf spolenosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Policie: Šetření ukončeno. Bez viníka

Šetřením trestní zodpovědnosti plynoucí ze srmtelné nehody se zabývala pardubická policie, ale nikoho neobvinila.

„Spisový materiál byl v půlce října odložen. Nebyla obviněna žádná osoba. Podezření ze spáchání trestného činu konkrétní osobou se nepotvrdilo," uvedla tisková mluvčí pardubické police Jana Šrajbrová.

Žalobou federace strojvůdců se zabývalo oddělní hospodářské kriminality pražské policie, ani ono nenašlo viníka či něčí pochybení. „Nebyly nalezeny důvody pro zahájení trestního řízení," říká tisková mluvčí pražské policie Eva Miklíková.

Ondřej Demel s výsledky šetření nesouhlasí, ovšem neví ještě, zda se obrátit na soud. „Mám rodinu a nemůžu si dovolit vést dlouhý a nákladný soudní spor," uvedl Demel.

 

Právě se děje

Další zprávy