"V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik policie vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem do protisměru," vysvětlil Vacek, proč se začal tématu věnovat.
Navržený systém odhalí vozidla, která se ocitla v protisměru například při nesprávném najetí na dálnici. "Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je případně i zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel," uvedl Vacek.
Silničáři v současnosti umísťují u některých nájezdů na dálnice nové tabule varující před jízdou v protisměru. Podle Vacka to ale nemusí být dostatečné řešení.
Svůj návrh připravil i s ohledem na minimalizaci nákladů. Počítá s využitím kamer na mýtných bránách a existujících informačních tabulí.
"Rád bych se tématu věnoval i v dalších ročnících, momentálně zvažuji, že bych svou bakalářskou práci zaměřil právě tímto směrem. Dalším krokem je totiž návrh softwaru, na což bych se rád v budoucnu zaměřil," uvedl student. Svůj návrh přihlásil do dopravně-bezpečnostní soutěže Moje vize nula, kde mu porota udělila čtvrté místo.
Jízda v protisměru je jedna z nejnebezpečnějších situací, která se může na dálnici přihodit. Vážné následky měla například loňská nehoda Jana Kočky mladšího, který pod vlivem alkoholu a drog vjel na dálnici D11 na Nymbursku do protisměru a po několika kilometrech se čelně střetl s protijedoucím nákladním autem. Vozy začaly hořet, oba řidiči na místě zahynuli.
Dálnice D5 a dopravní nehoda s vozidlem v protisměru pohledem z policejního vrtulníku