Více než dvacetiletý spor o lanovku míří k dohodě správy krkonošského parku a Pece pod Sněžkou: Na nejvyšší českou horu se i nadále bude moci jezdit lanovkou.
Krkonošský národní park chtěl sice původně nechat současnou dosluhující lanovku dožít a pak nechat úsek z Růžové hory na Sněžku rozebrat.
Teď jsou ovšem ochranáři ochotni od svého zákazu ustoupit. Radnice v Peci pod Sněžkou se ovšem musí zase vzdát svého plánu vybudovat na Růžohorkách nový lyžarský areál, kvůli němuž by se musely vykácet hektary vzrostlého lesa.
"Odhaduji, že na jaře bychom se mohli definitivně dohodnout," řekl Aktuálně.cz starosta Pece Alan Tomášek.
56 LET LANOVÉ DRÁHY
Současná lanovka na Sněžku pochází z roku 1950, je dlouhá zhruba 3,5 kilometru a překonává převýšení více než 680 metrů. Na Růžové hoře stojí mezistanice. Každou hodinu je lanovka schopna dopravit z Pece pod Sněžkou na vrchol nejvyší české hory 250 turistů.
Lanovka přírodu nepoškodí
Ještě před čtyřmi lety vedení KRNAP striktně trvalo na tom, že v budoucnu se lanovkou dostanou turisté pouze na Růžovou horu a dál pošlapou pěšky. Tvrdilo, že plánovaná stavba nové lanovky až na Sněžku by byla příliš velkým zásahem do nejcennějších oblastí parku.
Proč teď změnilo názor? Mluvčí parku Radek Drahný vysvětluje, že Pec pod Sněžkou, největší majitel lanové dráhy, už nepočítá s novou lanovkou, ale pouze s její zásadní rekonstrukcí. To například znamená, že se nebudou kopat nové díry pro lanovou konstrukci.
"Také technologie bude uzpůsobena podmínkám národního parku," tvrdí Drahný. Dodal, že k ústupku vedl i tlak veřejnosti, která si nedovedla představit, že by na nejvyšší českou horu už lanovka nevedla.
"Sněžka bez lanovky je nepřijatelná," řekl Aktuálně.cz Drahný, podle něhož národní park uznává, že lanovka přispívá k rozvoji turistického ruchu.
Kolik turistů vyjede v kabinkách
Jediným sporným bodem mezi krkonošským parkem a radnicí v Peci pod Sněžkou je kapacita nové lanovky. Na vrchol by už neměli výletníci jezdit na sedačkách po dvou, ale v kabinkách pro osm lidí.
Díky tomu se kapacita lanovky zvýší téměř dvojnásobně, z 250 osob na 400 za hodinu. A to se vedení parku nezamlouvá.
Hodně lidí přináší i větší tlak na vzácnou přírodu. Proto chce, aby lanovka vozila stejný počet lidí jako doposud.
Podle starosty Alana Tomáška je ovšem 400 osob pouze teoretická maximální kapacita lanovky. "Ve skutečnosti budeme vozit tak 280 lidí za hodinu," tvrdí Tomášek.
KRNAP předpokládá, že se na počtu přepravovaných turistů s Pecí dohodne. "Určitě se na tom naše dohoda nezabrzdí," dodal mluvčí parku Drahný.
Kde vzít 400 milionů?
Pec pod Sněžkou předpokládá, že v ideálním případě by stavba nové lanovky mohla začít v roce 2008. Do té doby ovšem musí sehnat 300 až 400 milionů korun.
"To je samozřejmě zásadní otázka," tvrdí starosta Tomášek. V současnosti je roční obrat lanovky na Sněžku asi 30 milionů korun, což na stavbu nové dráhy nestačí.
Radnice původně počítala s tím, že stavbu lanovky zaplatí i z výnosu nového lyžařského areálu na Růžohorkách, který by měl každoročně vydělat 30 až 35 milionů.
Jenže od vybudování tohoto střediska Pec pod Sněžkou po jednání s krkonošským parkem ustoupila. Místo toho by nový areál mohl vzniknout dál u Vlašské Boudy.
Starosta Tomášek předpokládá, že stavbu lanovky zaplatí radnice ze svých peněz a půčky od banky. Dalším zdrojem by měla být dotace - od státu i Evropské unie.
Ideální řešení? Sněžka bez lanovky
Pracovník Botanického ústavu Akademie věd František Krahujec, který je členem vědecké rady Krkonošského národního parku, tvrdí, že lyžařský areál Růžohorky by stejně mohl být nebezpečný.
"Je to velice rizikové území," varuje Krahujec, podle něhož by se při velkých deštích mohl odlesněný svah sjezdovky sesunout. Sesuvy půdy jsou v Krkonoších poměrně běžné, naposledy se kusy svahů utrhly při letních povodních.
Krahujec oceňuje dohodu mezi krkonošským parkem a Pecí pod Sněžkou o nové lanovce na Sněžku. "Je to zdravý kompromis. Přírodu by lanovka neměla poničit," řekl Aktuálně.cz Krahujec.
I tak by ale podle něho bylo ideálním řešením, kdyby až na vchol Sněžky lanová dráha nevedla. Jedním z velkých problémů této části Krkonoš je totiž to, že lidí na vrcholku bývá až přespříliš, i když v posledních letech turistů mírně ubylo.
"Mně by nevadilo, kdyby tam lanovka nebyla. Z hlediska ochrany přírody by to bylo lepší," dodal Krahujec.