Soudit se s Prahou je k ničemu, vítěz ticho nezíská

Pavel Baroch
13. 3. 2009 16:20
Ultimátum kvůli hluku na frekventované magistrále dnes končí. Úřady neudělaly nic
Běžný obrázek pražské dopravy
Běžný obrázek pražské dopravy | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Městský soud v Praze před rokem rozhodl, že pražský magistrát musí omezit hluk na ulici 5. května, kudy vede frekventovaná Severojižní magistrála.

Termín vypršel právě teď. A magistrát soud neposlechl. Nejenže se v jedné z nejrušnějších silnic v celé republice decibely nesnížily - spíše ještě přibyly.

"Situace se nezlepšila, ale naopak zhoršila," řekla Aktuálně.cz Alžběta Rajchrtová, zástupkyně sdružení obyvatel postižených magistrálou. Automobilů totiž pod okny tamních obyvatel přibývá, i kvůli stavbě nových komplexů na Pankráci.

Organizace teď chystá proti magistrátu další žaloby. "Předpokládáme, že mu bude soud opakovaně ukládat statisícové pokuty, nebo Praze obstaví majetek," odhaduje Rajchrtová.

Magistrát se brání, že měl snahu neúnosnou situaci v ulici 5. května řešit, ale že to tamní obyvatelé znemožnili.

"Zpracovali jsme projekt na výstavbu protihlukových stěn v této oblasti a na tuto investici již bylo vydáno i stavební povolení. Nestaví se pouze proto, že se občanské iniciativy proti povolení odvolaly. Jsou to ony, kdo v této chvíli řešení blokuje," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

Stěny od hluku neochrání

Pankrácké občanské sdružení ovšem tvrdí, že protihlukové stěny - jak je magistrát navrhl - sníží decibely jen nepatrně, a to ještě pouze lidem, kteří žijí v nižších patrech. Takže toto řešení nepokládá za účinné.

Přes den dosahuje hluk v ulici 5. května, kudy projíždějí desítky tisíc aut například na brněnskou dálnici, hranice až 77 decibelů, v noci se blíží k 70 decibelům. Podle hygienických limitů je maximální hranice 60 decibelů ve dne a 50 v noci.

"Je to opravdu děsné," konstatovala Alžběta Rajchrtová, podle níž každý rok naroste automobilový provoz pod jejími okny o několik tisíc aut. Sdružení obyvatel postižených magistrálou už tento týden podalo jednu žalobu, a to proti územnímu rozhodnutí vybudovat asi dvacet metrů od jejich domů novou nájezdovou rampu pro automobily.

Nuselský most
Nuselský most | Foto: Ondřej Besperát

"Nejen, že magistrát naši situaci nezlepšuje, ještě ji zhoršuje," tvrdí Rajchrtová. Příliš mnoho decibelů přitom například napomáhá nastartovat takové choroby, jako je cukrovka nebo vysoký krevní tlak.

Řešení? Třeba skleněný tunel

Občanské sdružení tvrdí, že existuje několik způsobů, jak hluk z projíždějících automobilů po ulici 5. května snížit.

Mezi ně patří například vybudování skleněného tunelu, snížení povolené rychlosti nebo omezení jízdních pruhů, jak k tomu nyní přistoupily úřady jen o kousek dál na magistrále - v Legerově ulici.

"Jenže magistrát s námi vůbec nekomunikuje," postěžovala si Rajchrtová. Dodala, že pankrácké sdružení dokonce napsalo loni v červenci dopis přímo primátorovi Pavlu Bémovi.

Pomohou až nové silnice mimo centrum

Magistrát tvrdí, že zásadní zlepšení situace v ulici 5. května by mohly přinést až nové silnice, které mají odvést automobilovou dopravu mimo centrum Prahy.

"Jediným koncepčním řešením, jak hluk způsobený dopravou vyřešit, a to  nejen pro oblast Pankráce, je stavba a dokončení komunikačních okruhů," řekl Aktuálně.cz mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Jenže dokončení obou pražských okruhů bude trvat ještě několik let.

 

Právě se děje

Další zprávy