Praha - Pokud zákazník dostane před vchodem obchodního domu leták konkurence nebo uvidí na parkovišti kroužit auto s reklamou konkurenčního řetězce, může si být jistý, že se stal svědkem porušení zákona.
Vrchní soud v Praze ve sporu mezi řetězci OBI a Hornbach, které prodávají zboží pro kutily a zahrádkáře, pravomocně označil podobné reklamní finty za nezákonné, v řeči práva jde o nekalou soutěž.
"Je to kořistění," uvedl předseda senátu Vrchního soudu v Praze Jiří Macek ve sporu, ve kterém Hornbach žaloval konkurenta OBI.
Soudní válka
Jde jen o jednu z právních bitev ve válce, kterou mezi sebou řetězce vedou.
Kromě zmíněné žaloby musel v posledních dvou letech vrchní soud řešit ještě osm dalších žalob. V nich si naopak OBI stěžovalo na Hornbach.
Celý spor vznikl v roce 2007, kdy Horbach velkou kampaní, dárky a slevami přilákal k nově otevřenému obchodnímu domu v Olomouci tisíce lidí. OBI tam poslalo své brigádníky a jejich dodávka zablokovala vchod a OBI rozdávalo vlastní slevy.
"Zákazníci, kteří jsou soustředěni u podobné prodejny, už nejsou běžnou veřejností, je to vyprofilovaná skupina," vysvětlil soudce. OBI tak svou reklamu už cílilo přímo na zákazníky hobbyrmarketů, které ale přilákal Hornbach.
Soud naopak Horbachu nevyhověl v požadavku, aby OBI mělo zakázáno agitovat v okruhu 100 metrů od areálu Hornbachu.
Soud: Měli jste žalovat, ne oplácet
Právní zástupce OBI u soudu argumentoval, že jeho společnost pouze reagovala stejnou mincí na podobné praktiky, které konkurence běžně dělá.
To ale soudce Macek odmítl. "Pokud je to praktika obecná a běžná, neznamená to, že není v rozporu s dobrými mravy." Řešením bylo podle soudu podat žalobu a ne konkurentovi oplácet.
Nefér boj pokračuje
Tam začaly nefér praktiky, kterými teď obě společnosti bojují o zákazníky. A přes rozhodnutí soudů s tím zřejmě nehodlají přestat. Právní zástupce společnosti OBI u soudu uvedl, že letos v březnu před OBI v Hradce Králové pojížděl takzvanný mobilní billboard s reklamou Hornbachu.
Soudní spory tak zřejmě budou pokračovat. Oba markety pro kutily se nemohou usmířit, i když se už kvůli tomu sešlo i nejvyšší vedení. "Neustále chodí další a další žaloby. To přece není možné," snažil se strany ke smíru přimět soudce Jiří Macek. Marně.
Byznys obchodů pro zahrádkáře a kutily je v Česku tvrdý. Hobbymarkety bojují každý rok o více než tři desítky miliard korun, které v nich Češi celkem utratí.
Podle informací společnosti společnost Incoma GfK a časopis Moderní obchod, které citovala ČTK si OBI drží první místo v žebříčku největších hypermarketů u nás.
Devětadvacet prodejen zvýšilo tržby z 8,5 miliardy korun v roce 2008 na 9,2 miliardy korun. Druhá byla síť hobbymarketů Hornbach-Baumarkt, která ale loni vykázala pokles tržeb z předloňských 6,8 miliardy korun na 6,4 miliardy korun. Třetí byla firma Baumax, jejíž tržby klesly z 8,5 miliardy korun v roce 2008 na 6,1 miliardy korun. Čtvrté místo připadlo společnosti Mountfield (3,4 miliardy korun) a páté řetězci Bauhaus (2,5 miliardy korun).