Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Motivace žáků
Příliš direktivní styl výuky způsobuje zhoršení vzájemných vztahů mezi učitelem a žáky a následně také ztrátu osobní motivace žáků k dalšímu učení. Naopak úspěch má výuka, která v hodinách podporuje vyšší míru žákovské samostatnosti a je pro ni typická častá interakce mezi učitelem a žáky. "V souvislosti s tímto
posláním se učitel snaží výuku přizpůsobit žákům v dané třídě tak, aby pro
ně byla zajímavá a současně aby reflektovala jejich přání, potřeby a zájmy," doplňují inspektoři.