Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Osobní životní spokojenost žáků i učitelů
Pozitivní vliv na dosahované výsledky ve vzdělávání má také psychické nastavení žáků a učitelů. V této souvislosti se hovoří o osobní životní spokojenosti žáka neboli tzv. well-beingu. Mezinárodní šetření PISA 2018, zaměřené na čtenářské dovednosti patnáctiletých školáků ukázalo, že výsledky významně souvisí právě s well-beingem žáků. Podle České školní inspekce je proto vhodné usilovat o jejich emoční podporu. Škola by je měla naučit chápat své emoce, hovořit o nich a umět s nimi pracovat.