Brno - Policie předá případ sobotního narušení inscenace se znásilňujícím Ježíšem, proti níž přímo na jevišti protestovali aktivisté, do přestupkového řízení pravděpodobně příští týden. Nejprve musí událost administrativně zpracovat, což několik dní potrvá, řekl policejní mluvčí Pavel Šváb.
Hnutí Slušní lidé, jehož příznivci hru narušili, hrozí ještě důraznější reakcí v příští podobné situaci. "Nechceme, aby se podobné provokace v Brně v budoucnu konaly. A naše reakce bude ještě důraznější. Nechceme, aby se podobné prasárny platily z našich daní. Vždyť nemusíte být věřící, a pokud nejste úchyl, je vám z takového 'představeni' zle," napsali na své facebookové stránce. Slibují také na podzim, tedy po komunálních volbách, vyhodit ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera.
Hnutí vzniklo v roce 2016 jako reakce na současné vedení Brna. Ministerstvo vnitra označilo hnutí za extremistické, hnutí na něj podalo žalobu.
Podle brněnského primátora Petra Vokřála (ANO) byly sobotní události smutným sbíráním předvolebních bodů. "O předpokládaném vyjádření protestu, vzhledem k charakteru hry, jsem věděl. Forma protestu ale odpovídá 'slušným' lidem a Pernicovi. Co jiného se dá jiného od nich čekat," uvedl v neděli Vokřál. Boxer Zdeněk Pernica je předsedou hnutí. "Je to smutné sbírání bodů do voleb. Spíš k pláči," doplnil Vokřál.
Policisté v sobotu večer zjistili totožnost 19 lidí, kteří při představení v divadle Husa na provázku koordinovaně vyšli na pódium, bránili hercům v pokračování a žádali o ukončení produkce. Odešli až za asistence policejního antikonfliktního týmu.
Policie také projde záznamy z divadelního sálu, aby zjistila, zda někdo nepřekročil meze přestupku a zda nevznikne podezření ze spáchání trestného činu.
Akci Slušných lidí kritizoval ředitel divadla
Řediteli divadla připomněl sobotní incident nástup fašismu. "Stojím si za tím, byť jsme neviděli představení v klidu," uvedl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.
"Brněnští náckové" podle Glasera chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. "Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného," zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK. Vystoupení aktivistů z hnutí Slušní lidé podle něj dalo představení ještě další, naléhavější kontext. Zvýraznilo téma celého letošního festivalu, jímž je svoboda a její křehkost.
Hostující inscenace Naše násilí a vaše násilí režiséra Olivera Frljiče byla součástí festivalu Divadelní svět Brno. Pořádá jej Národní divadlo Brno. Herci byli cizinci, většinou muslimové. Inscenace, v jejíž závěrečné scéně Ježíš sestoupivší z kříže znásilňuje muslimku, budila vášně už předem. Hra se mimo jiné zabývá vztahem Západu k Blízkému východu a jeho obyvatelům.
Část publika, zejména příznivci Slušných lidí v modrých tričkách, začala po několika minutách představení hvízdat, dupat, pak vtrhli přímo na jeviště, utvořili řetěz a natlačili herce dozadu ke stěně z benzinových kanystrů. Reagovali tak na scénu, kdy se herci svlékli donaha a začali se objímat a dotýkat. Aktivisté žádali představení ukončit a odešli až po desítkách minut, když je k tomu vybídli policisté z antikonfliktního týmu.
Nahota, která byla bezprostředním spouštěčem protestu v sále, není podle Glasera na evropských jevištích v posledních 20 či 30 letech ničím mimořádným. "Už dlouho je to součást běžné inscenační výbavy," doplnil Glaser. Předem diskutovaná scéna, v níž herec ztělesňující Ježíše znásilňuje muslimskou ženu, představení završovala. Aktivisté Slušných lidí už v tu chvíli v sále nebyli.
Hádka přímo v divadle
Zpravodaj ČTK v sále žádné fyzické násilí nezaznamenal, lidé nespokojení s inscenací dupali, hvízdali, házeli na jeviště zmačkané vstupenky. Poté vtrhli na jeviště, které v sále Husy na provázku není nijak oddělené od hlediště. Někteří se také hádali s ostatními diváky, kteří žádali, aby představení pokračovalo. Zmatky trvaly asi hodinu.
Podle Švába byli policisté připravení v blízkosti divadla. Neměli informace o násilném jednání. Uvnitř byla bezpečnostní služba zajištěná pořadateli. Podobně tomu bývá například při fotbalových zápasech, kdy policie zůstává mimo stadion a zasahuje až v případě nutnosti, kdy pořadatelská služba na situaci nestačí.
Slušní lidé po sobotním incidentu sklízí na své facebookové stránce chválu, ale i kritiku za to, že chtějí rozhodovat, co je a není umění, případně na co mají lidé chodit do divadla.
Na sociální síti se k zážitku vyjadřují také osobnosti kultury, které byly přímo v sále. "Členové hnutí Slušní lidé si osobují právo cenzurovat umění, zničit představení a utlačovat herecký soubor přímo na jevišti. Vzpomeňte si na to na podzim při komunálních volbách. Násilí, buranství, hloupost, malost," napsala spisovatelka Kateřina Tučková. Michal Dočekal, ředitel činohry Národního divadla, večer označil za zážitek, byť spíše sociologický než divadelní.
Knězi a dokumentaristovi Janu Hanákovi Frljičova inscenace připomínala "plakát, který hlásá černobílou tezi", že Evropané, potažmo křesťané mohou a mohli snad za všechny hříchy světa. "Tuto tezi neustále opakuje ve sledu více či méně brutálních obrazů, aniž by diváka zatěžoval nějakými kontexty, v kreativním koktejlu jednotlivých pravd a lží, jak se mu to hodí, bezpochyby ve své nejlepší radikální víře," popsal Hanák. Za absurdní ovšem označil i chování aktivistů narušujících hru.