reklama
 
 

Aktivisté přerušili premiéru hry, v níž Ježíš znásilní muslimku. Policie je vyvedla ze sálu

Aktualizováno 26. 5. 2018 22:04
Skupina Slušní lidé protestovala proti hře Naše násilí a vaše násilí | Video: Slušní lidé |  00:55
Krátce po zahájení představení vtrhlo na jeviště zhruba 30 členů hnutí Slušní lidé a utvořilo před herci řetěz ve snaze je z jeviště vytlačit a zabránit jim v dalším hraní.

Brno - Aktivistům se v sobotu večer podařilo narušit kontroverzní inscenaci Naše násilí a vaše násilí v Divadle Husa na provázku v Brně. Po začátku představení vtrhla na jeviště necelá třicítka členů hnutí Slušní lidé, utvořila na jevišti řetěz a bránila hercům v další produkci. Když do divadla dorazil antikonfliktní tým policie, aktivisté jeviště opustili a představení bylo obnoveno. Další skupina hru pískáním a skandováním narušila před koncem, ty vyvedla bezpečnostní agentura.

Představení uváděné v rámci festivalu Divadelní svět vrcholí scénou, kdy herec s trnovou korunou na hlavě sestupuje z kříže z ropných barelů a polonahý se pokládá na ženu ležící na břiše, což předem vyvolalo nesouhlasné reakce katolické církve, politiků i dalších lidí. Narušení představení se očekávalo, proti "rouhačské" hře protestovali lidé už odpoledne na Zelném trhu. Kvůli nim také policie po představení umožnila divákům odchod Petrskou ulicí a Petrovem, aby nebyli vystaveni případným verbálním útokům lidí na Zelném trhu.

Zhruba 25 členů hnutí Slušní lidé vtrhlo na jeviště jen minuty po začátku představení. Před herci utvořilo řetěz ve snaze je z jeviště vytlačit a zabránit jim v další produkci. Aktivisté také dělali hluk a pískali na píšťalky. Naopak normální diváci začali hercům tleskat a skandovali: "Slušní lidé, domů!"

Herci se krátce a neúspěšně snažili dál hrát, neuspěly ani pokusy o dialog. Aktivisté například tvrdili, že provoz divadla je placen z jejich daní, za což sklidili posměch. Na jeviště začali vstupovat i běžní diváci, kteří na něm krátce tančili. Poté, co členové Slušných lidí odmítli výzvu bezpečnostní agentury, aby scénu opustili, se čekalo na příjezd policie. Před 20:00 dorazil do divadla policejní antikonfliktní tým, a aktivisté po dohodě z představení odešli.

"Na to jeviště jsme se dostali asi po nějakých deseti minutách, protože jsme chtěli vydržet, chtěli jsme se podívat, o čem ta hra je. Od desáté minuty to byl maglajs, perverznosti, takže jsme šli na to jeviště," řekl za Slušné lidi Zdeněk Pernica. Doplnil, že herce chtěli vypískat, ti prý ale "pokračovali v ochmatávání". "Tak jsme na ně hodili vstupenky, co jsme zmačkali, ale pokračovalo to dál, tak jsme šli na jeviště," shrnul Pernica.

Hnutí Slušní lidé vzniklo jako reakce na současné vedení Brna tvořené ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, Stranou zelených a TOP 09. Pernica je trojnásobný mistr ČR v kickboxu a má bezpečnostní agenturu. Ministerstvo vnitra označilo Slušné lidi za extremisty.

"Byli jsme požádáni vedením divadla a pořadatelskou službou, že uvnitř je skupina diváků, která opakovaně porušuje návštěvní řád, a pořadatelská služba to ve vlastní režii nedokázala zvládnout," řekl mluvčí policie Pavel Šváb s tím, že policie totožnost narušitelů oznámí správnímu orgánu.

"Později budeme analyzovat videozáznamy, zda nedošlo k nějakému dalšímu protiprávnímu jednání," uzavřel Šváb.

Po odchodu Slušných lidí zůstali v hledišti křesťanští aktivisté, kteří se nejprve při nahých scénách nahlas modlili a při citované scéně znásilnění začali v hledišti hvízdat a skandovat: "Neurážejte Krista Pána!" Bezpečnostní služba asi 15 osob vyvedla. "Musíme se naučit bojovat za naši víru a našeho Boha, protože pokud ho někdo takovým způsobem uráží a pokud někdo ukazuje, že náš Bůh někoho znásilňuje, tak je to blasfemie nejvyššího řádu," řekla později za aktivisty Iva Syptáková.

Protesty proti hře se na Zelném trhu konaly už odpoledne. Dorazili křesťanští aktivisté, kteří - slovy jednoho z řečníků - vyhlásili vládu Krista nad městem a mluvili o kulturním barbarství. Vpodvečer se tam shromáždilo asi 200 lidí. Těsně před začátkem představení v 19:00 se přítomný předseda SPR-RSČ Miroslav Sládek a méně než desítka jeho příznivců pokusila zabránit ve vstupu do divadla části návštěvníků. Antikonfliktnímu týmu se nakonec podařilo je od vstupu dostat.

Kritika z řad církve i politiků

Inscenaci chorvatského režiséra Olivera Frljiče předem odsoudila katolická církev a někteří politici. Frljič patří k respektovaným evropským režisérům, jeho inscenace ale často vyvolávají širší veřejnou debatu o ožehavých otázkách, nebo přímo způsobují skandály. Kritické reakce části brněnské veřejnosti vyvolala zejména fotografie z představení, na které postava Ježíše znásilňuje muslimskou ženu.

Festival už ve čtvrtek nabídl Frljičovu varšavskou inscenaci Prokletí, která takové protesty nevyvolala. Do zamčeného sálu se pouze snažilo dostat asi 20 příznivců hnutí Slušní lidé.

Festival Divadelní svět nabízí i řadu dalších představení, třeba od hostů z Poznaně či Budapešti. Pozdě večer v Redutě zájemci zhlédnou festivalovou inscenaci Jiřího Bartovance Obrys, která je autorským komentářem k mezním událostem ovlivňujícím směřování společnosti.

Tématem letošního ročníku Divadelního světa je svoboda a její křehkost. Skončí 30. května.

Papež se ztopořeným penisem

Za zostřených bezpečnostních opatření uvedl ve čtvrtek večer polský Teatr Powszechny na festivalu Divadelní svět v Brně kontroverzní hru Prokletí, rovněž v režii Olivera Frljiće. Během představení se do zamčeného sálu Husy na provázku snažilo dostat asi 20 lidí, podle očitých svědků šlo o odpůrce hry. Divadlo střežila bezpečnostní agentura, lidé nemohli vnášet do sálu zavazadla.

K pokusu dostat se do divadla během představení se na svém facebookovém profilu přihlásilo hnutí Slušní lidé, jeho příznivci prý "šli diskutovat".

"A oni se před námi zamkli. A to jsme si zpívali hezké chorály…," stojí na profilu Slušných lidí.

Hra Prokletí volně vychází z dramatu polského klasika Stanisława Wyspiańského, avšak otevírá řadu současných kontroverzních témat: zneužívání dětí kněžími, umělé přerušení těhotenství, postavení žen ve společnosti nebo politická situace v Polsku. Na paškál si ale bere také migranty a pohled společnosti na ně. V představení se například objeví pes "vycvičený na hledání muslimů".

Na začátku představení je na jevišti socha připomínající papeže Jana Pavla II. se ztopořeným penisem, na konci jedna z hereček motorovou pilou porazí kříž. Právě kříž se v inscenaci jako symbol objevuje vícekrát, herci například sestaví z křížů makety zbraní, jimiž pálí do publika.

Rozhovor s ředitelem divadla Husa na provázku Martinem Glaserem:

Představení je o střetu muslimské a křesťanské víry, znásilnění je jen umělecký obraz, ředitel není cenzor, sám bych na to nešel, říká ředitel Glaser | Video: Emma Smetana, DVTV |  17:07

autoři: Barbora Němcová, ČTK | 26. 5. 2018 15:12

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama