Zuzana Hronová
15. 2. 2021 21:05
Nová podoba "školních osnov", přesněji Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, přináší řadu změn. Ubude memorování, předměty se více zaměří na rozvoj logického myšlení. Informatika získá na významu na úkor třeba Newtonových zákonů ve fyzice. První stupeň ZŠ tak musí začít učit nejpozději od září 2023, druhý stupeň o rok později. Kdo je ale připraven, může začít už letos.
Informatika naučí pracovat s problémem a hledat řešení
Nově pojatý předmět informatika se zaměřuje na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Čili už ne umět obsluhovat počítač, psát v něm, kreslit či vytvářet tabulky, jako tomu bylo dříve a přežívalo to z počátku 90. let, kdy informační technologie byly pro Čechy novinkou a žáci často viděli počítač poprvé v životě až v počítačové učebně školy.
V informatickém myšlení jde o to, jakými metodami řešit problémy a jak nalézat jejich nejlepší řešení, jak zpracovávat data a jak je interpretovat a také jakou práci přenechat stroji a jak ho ovládat jasnými příkazy. Žák se tedy naučí i základy programování v dětských programech, jako je třeba Scratch.