Přes 30 procent mladých v Česku, konkrétně 31 procent z tzv. generace Z a 34 procent mileniálů, se podle průzkumu rozhodlo nepokračovat ve vysokoškolském studiu. Mezi nejčastějšími důvody uvádějí rodinné nebo osobní okolnosti, chybějící finance a také hledání kariéry, která nevyžaduje vysokoškolské vzdělání. Dále zmiňují i nezájem o tradiční vzdělání nebo dojem, že vysokoškolské vzdělání neposkytuje dovednosti pro rychle se vyvíjející technologie.
Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, tzv. work-life balance, je hlavní pro 30 procent lidí z generace Z a 28 procent mileniálů. "To, že je pro mladé Češky a Čechy důležitější rovnováha mezi pracovním a osobním životem ještě více než jejich plat, mě příliš nepřekvapuje. Oni si velmi dobře uvědomují, jak velký vliv na ně práce má, a že nevhodná pozice nebo zaměstnavatel mohou mít velmi negativní dopad na kvalitu jejich života," uvedla expertka na HR v Deloitte Andrea Černá.
V odpovědi na otázku, z jakého důvodu opustili své předchozí zaměstnání, nejmladší Češi uváděli tři hlavní důvody. Ten nejčastější byl, že jejich plat nebyl dostatečně vysoký, což uvedlo 29 procent dotázaných z generace Z a 22 procent mileniálů. Dále šlo o pocit vyhoření, shodně s 19 procenty. Třetí místo obsadil nedostatek příležitostí ke kariérnímu postupu, a to 18 procent u generace Z a 13 procent mileniálů.
Více než 50 procent respondentů, 62 procent generace Z a 54 procent mileniálů uvedlo, že jejich zaměstnavatel nedávno zavedl návrat do kanceláří a oni nyní mají povinnost být v určité dny na pracovišti. Většina mladých momentálně pracuje plně z kanceláře. Třetina z nich pracuje hybridně, tedy kombinuje práci na dálku či z domova a na pracovišti. Výhradně na dálku pracuje osm procent příslušníků generace Z a devět procent mileniálů.
"Samozřejmě platí, že ne u všech pozic je čerpání home office možné, ale takto nízká čísla jsou překvapivá. Vypadá to, že velká část firem zůstává ohledně flexibility, home office nebo zkrácených úvazků dál negativní. Ze své praxe jsem přitom přesvědčen, že je nevyhnutelné naslouchat přáním i potřebám uchazečů a uchazeček, kterých je dnes na trhu nedostatek," míní vedoucí partner oddělení auditorských služeb Deloitte David Batal.
Průzkum obsahoval odpovědi 500 respondentů z Česka, z toho 300 respondentů z generace Z a 200 z generace mileniálů. Generace Z je název pro skupinu lidí narozených od poloviny 90. let do roku 2010. Mileniálové se narodili zhruba v letech 1983 až 1995.