Když Petr Pavel dostal v lednu po zvolení prezidentem otázku, zda bude mít poštovní známky se svým portrétem a oficiální snímek, odmítal to. "Byl bych asi nejraději, kdyby k jejich pořízení dojít nemuselo. Dokonce bych byl i pro to, aby tomu tak nebylo," řekl Pavel. Vypadalo to, že známka skutečně nevznikne, protože Česká pošta oznámila, že bude prezidentův nesouhlas respektovat.
Názorem ale vyvolal velkou debatu, za vznik tradiční prezidentské známky vznikla i petice. Dosud všichni čeští a českoslovenští prezidenti známku měli. Pavel nakonec svůj postoj přehodnotil. Jak přiznal, přiměl ho k tomu vicepremiér a předseda Pirátů Ivan Bartoš. "Napsal mi, že to nemohu udělat sběratelům známek a že se za ně přimlouvá. Říkal jsem si, že dredům se nedá odolat, takže známky asi budou," vysvětloval.
Také nyní prezident zopakoval, že jeho vizí bylo nemít žádný portrét ani známku. "Není to totiž zrovna způsob prezentace, který by mi byl vlastní. Ale když jsem viděl odezvu ze strany lidí, kteří by chtěli mít portrét prezidenta ve školách nebo na úřadech, tak jsem nakonec dal zelenou kreativnímu týmu, aby se toho chopil," uvedl. Řekl, že s výsledkem je spokojený, protože je moderní a velmi civilní.
Snímky i známky budou dostupné v deseti barvách, které podle autorů odkazují na Česko. "Každá z těch barev v sobě ukrývá odkaz na nějaké místo, událost nebo věc, kterou nosíme ve svých srdcích," uvedli. Barvy pojmenovali po fenoménech spojených s českou historií, kulturou nebo tradicemi, například s odkazem na text státní hymny poskalinová nebo šumněborová. Další barvy představují například československé motorky Jawa kývačka či pérák (českomotorková), pivo (spodně kvašená) nebo knihy Jaroslava Foglara (vontská špendlíková).
Prezident nechtěl viset
Na představení portrétu a poštovní známky přišli i jejich autoři. V rozhovoru pro Aktuálně.cz uvedli, že práci na této věci brali spíše jako srdeční záležitost. Pro Pavla totiž pracovali už v předvolební kampani a někteří pro něj připravují i další projekty pro příští týdny a měsíce. Podle Martina Klča, vedoucího kreativního týmu a ředitele marketingu v Pavlově kampani, původně skutečně se známkou nepočítali.
"Pan prezident si opravdu nepřál, aby jeho hlava někde visela, a jak řekl, aby někdo olizoval prezidentskou známku. Ale v hradních mailech se strhla velká mela a veřejnost si portrét a známku přála. Přece jen je to tradice. Takže nakonec nám řekl: Přátelé, najděte nějaký koncept, který reprezentuje spíš Českou republiku než mě. Pak jsme na tom několik týdnů pracovali a přišli s tímto barevným konceptem, který podle nás reprezentuje Českou republiku nejlépe," řekl Klčo.
Nejen známky, ale i portréty budou k dispozici v deseti barvách. Studenti smíchovské školy si vybrali ten "cibulákový", tedy s modrým pozadím. Prezident s jednou ze studentek pak fotografii společně pověsili na stěnu. Jde o tradici, žádný předpis školám nenařizuje, že ve třídách musí být fotka prezidenta. V posledních letech se kvůli kontroverzím kolem Václava Klause a především jeho nástupce Miloše Zemana některé školy rozhodly portréty odstranit.
Video: Rozhovor s autory známky s prezidentem
Známky s prezidentem
- Známky vydá Česká pošta 7. června 2023. Mají hodnotu "B", jsou tedy určené pro obyčejné psaní do 50 gramů v ekonomickém (pomalejším) režimu doručení. Cena jedné známky je 23 korun. V prodeji bude i jako aršík s deseti známkami za 230 korun.
- Budou v deseti různých barvách. Autoři, grafici Petr Štěpán a Tomáš Brousil, je pojmenovali s odkazem na české motivy jako květolipová, českomotorková, babičkově malinovková, hřibově pravá, poskalinová, spodně kvašená, cibuláková, letněbouřkově rozmarná, vontská špendlíková a šumněborová.