Ztiším ukřičenou reklamu v televizi, slibuje poslanec

Pavel Baroch
4. 12. 2011 14:31
Diváci si stěžují, že televizní reklama je oproti jiným pořadům příliš hlasitá

Praha - Poslanec Petr Skokan z Věcí veřejných slibuje, že bude iniciovat vznik zákona, který by ztišil příliš hlasitou reklamu v televizi.

Na "uřvané" reklamní bloky ve filmech nebo mezi dvěma televizními pořady si stěžují mnozí diváci a za problém to považuje i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která se kvůli tomu dokonce obrátila na Poslaneckou sněmovnu.

"Rada tak reagovala na desítky stížností od televizních diváků, kteří jsou podrážděni nepřiměřenou a obtěžující hlasitostí televizní reklamy," uvedla rada, která dohlíží na zákonnost televizního a rozhlasového vysílání.

"Jde o fenomén, který rada není kompetentní řešit, jelikož jí to stávající česká právní úprava neumožňuje. V tomto duchu rada informuje i stěžovatele z řad diváků. Rada si ovšem uvědomuje, že jde o reálný vážný problém, který není možné přehlížet."

Poslanec Petr Skokan.
Poslanec Petr Skokan. | Foto: www.petrskokan.cz

Petice za tišší reklamu

Proti hlasité televizní reklamě už vznikla občanská iniciativa. Na internetové adrese stophlasitereklame.cz se mohou lidé připojit k petici, která po poslancích žádá přijetí "ztišující" novely. Zatím se podepsaly na dva tisíce nespokojených diváků, ale podpisy přibývají každým dnem.

"Petici bychom chtěli předat poslancům na začátku příštího roku," řekl Aktuálně.cz Petr Krajča, který zastupuje petiční výbor.

"Odměnou vám bude pohoda při sledování televizního vysílání. Méně stresu, méně hluku, méně šermování s dálkovým ovládačem," slibuje petiční výbor.

Upozornil, že některé státy už tento problém začaly řešit. Například na Slovensku už několik let platí zákon, který zakazuje vysílat reklamu a teleshopping se zvýšenou hlasitostí.

Ve Státech míří zákon na televizory

"Zajímavou cestou jdou Spojené státy, kde Kongres přijal zákon, který donutí výrobce televizorů zajistit technicky srovnání hlasitosti reklamních bloků na úroveň shodnou s hlasitostí zvuku sledovaného pořadu," uvedl poslanec Skokan, na něhož se podle jeho slov také obracejí nespokojení diváci.

Skokan uvedl, že oslovil ředitele všech domácích televizí s žádostí o ztlumení reklamy ve vysílání už na začátku roku. 

"Na jedné straně stojí snaha zadavatelů a výrobců reklamy co nejvíce zaujmout diváka. Mnohý spot působí hlučně, protože je zasazený do tiché pasáže vysílaného pořadu, ve které snáz vynikne," uvedl Skokan. 

Hluk bývá mnohdy vnímán subjektivně.
Hluk bývá mnohdy vnímán subjektivně. | Foto: Ondřej Besperát

Subjektivní hlasitost reklamy

Technický ředitel televize Nova Ivo Ferkl uvedl, že vyrovnat subjektivně vnímanou hlasitost reklamy s navazujícím televizním vysíláním je velmi obtížné.

"Hlasitost je fyziologický vjem - pokud je blok reklam zařazen do hlasité pasáže programu, nikomu nevadí, naopak v tiché pasáži, kdy se ucho přizpůsobí nižší hladině zvuku, působí stejný reklamní blok značně rušivě," citoval Ferkla odborný server DiGizone.cz.

Podle Ferkla platná norma stanovuje pouze horní úroveň signálu, ale subjektivní hlasitost je závislá i na energii, kterou signál obsahuje. Jeho dopad na sluchové vnímání se jen obtížně měří.

Mnozí výrobci reklamy se snaží využít různých technických fíglů, aby sice dodrželi platnou normu, ale zároveň byl zvuk co nejhutnější, tedy subjektivně nejhlasitější. Televize pak nemá právo do reklam zasahovat, a i když se snaží různé zvukové hladiny ve vysílání vyrovnávat, pokaždé se to nevydaří.

Foto: archiv

"Bohužel, ne vždy je výsledek uspokojivý, skokové rozdíly v úrovních bývají někdy příliš veliké," sdělil Ferkl serveru DiGizone.cz.

Zákon do několika měsíců

Poslanec Petr Skokan je přesvědčen o tom, že jde pouze o technický problém, který je možný vyřešit.

"Chtěl bych jít cestou co nejmenších nákladů a co největší pohody pro sledování televizních pořadů," řekl Aktuálně.cz Skokan, který předpokládá, že by příslušný legislativní návrh mohl vzniknout do několika měsíců.

Dodal, že momentálně například řeší otázku autorských práv kvůli případnému zásahu do hlasitosti reklamy nebo technické záležitosti ohledně zmiňované hutnosti zvuku, díky čemuž je pak reklama vnímána jako hlasitější.

 

Právě se děje

Další zprávy