Spory zdržují stavbu dálnic u Prahy a na Moravě

Petr Holub
20. 3. 2008 13:30
Vládní tým, který je měl řešit, za půl roku nevznikl
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Šest měsíců uplynulo od chvíle, kdy vláda rezignovala na svůj slib, že vypracuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb. V žebříčku se měly dostat nejvýše trasy, které by přinesly největší ekonomický užitek a které by nejméně škodily životnímu prostředí.

Právě loni 19. září ministři rozhodli, že seznam nevznikne a že se bude pokračovat ve stavbách, které se rozestavěly za minulých vlád. Namísto seznamu se vláda omezila na slib, že posoudí tři sporné stavby, které byly podle ministra životního prostředí Martina Bursíka víc drahé a víc ohrožovaly životní prostředí, než možné alternativy.

Spornými místy jsou severní část pražského okruhu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí, dálnice D3 na jih od Prahy a rychlostní silnice mezi Otrokovicemi a Rohatcem.

Až se Řebíček ozve

Podle vládního usnesení měl komise zřídit ministr dopravy Aleš Řebíček a pozvat do nich experty z Bursíkova ministerstva. Komise měla podle vládního usnesení "vyhodnotit variantní řešení výstavby" tří úseků dálnic.

Komise podle vládního usnesení za půl roku nevznikly. Potvrzují to i zástupci ministerstev.

"Ministerstvo životního prostředí čeká od přijetí onoho usnesení na pozvání svých expertů do komisí, které měl zřídit ministr dopravy," říká mluvčí ministra Bursíka Jakub Kašpar.

Karel Hanzelka z ministerstva dopravy tvrdí, že komise pracují. Připouští však, že se úplně nedrží vládního zadání: "Jejich úkolem je prověřit správnost dosavadních postupů při výběru tras jednotlivých komunikací," vysvětluje Řebíčkův mluvčí a podotýká, že trasy se stejně na ministerské úrovni měnit nemohou. "Ministerstvo dopravy ani jakákoli komise nemají pravomoc k tomu, aby měnily územní plány schválené jednotlivými krajskými zastupitelstvy," zdůrazňuje Hanzelka.

Zdržování vládních úřadů tak způsobilo, že se konflikty přenesly na nižší úroveň. Příprava staveb se tím může úplně zastavit.

Územní plán je zákon

Svědčí o tom průběh územního řízení, které minulý týden zahájil pražský magistrát o stavbě obchvatu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Veřejné slyšení se táhne už čtvrtý den.

Samosprávy dotčených obcí a občanská sdružení přednášejí své námitky, magistrátní úředníci se je snaží rychle protokolovat a nekonečnou schůzi uzavřít. Zástupci občanů však přicházejí s dalšími námitkami a požadují, aby se územní řízení zrušilo, dokud se sporné otázky nevyjasní.

"Chci se zeptat zástupce investora, jestli zná evropskou směrnici o výstavbě transevropské dálniční sítě, která nařizuje vést dálnice mimo zastavěné oblasti. Také by mě zajímalo, jestli je navržená dálnice v souladu s touto směrnicí," ptá se představitel Občanského sdružení Nad Drahaňským údolím.

"To nevím. My se řídíme schváleným územním plánem," brání se úředník státní investorské společnosti Ředitelství silnic a dálnic.

"A víte, co je územní plán?" vyzvídá právní zástupkyně městské části Praha-Suchdol.

"Pro nás je to zákon," vysvětluje zástupce investora.

"Ne, je to obecně závazná vyhláška. Ta má nižší právní váhu, než zákon. A mezinárodní dohody jsou ještě na zákonem," poučuje ho advokátka.

Během jednání zopakovali občané i další námitky, které se proti stavbě úseku mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí objevily.

Magistrát hlavního města Prahy.
Magistrát hlavního města Prahy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Čtěte více o těchto hádkách:
Severní obchvat Prahy? Magistrát zaplavily hádky
 

Právě se děje

Další zprávy