reklama
 
 

Pražský obchvat nemá vést přes Suchdol. Víme proč

10. 9. 2007 16:20
Aktuálně.cz má studii, kterou ministr Řebíček tají

Praha - Vést dálnici pražského okruhu přes efektní most v Suchdole není nejlepší. Ekologicky i finančně výhodnější trasa pražského okruhu vede od města dál na sever.

Aktuálně.cz se podařilo získat studii, v níž poradenská společnost Mott&Macdonald vypočítává důvody proč. Ministerstvo dopravy, které si ji objednalo, má analýzu už čtrnáct dní, ale nechce ji zveřejnit.

Z výsledků vyplývá, že jižní varianta, která vede pražský okruh přes Suchdol bude stát 15 a půl miliardy korun, nepočítaje v to 6,4 miliardy na výkup pozemků a další peníze na rezervy.

Severní varianta, která překračuje Vltavu poblíž Řeže, bude stát necelých sedm miliard, a je tedy o osm a půl miliardy levnější.

Jeden most gratis

Studie připouští, že pro městskou dopravu je severní trasa nevýhodná. Proto navrhuje postavit most, který by vedl z bohnického sídliště a řeku překročil severně od Dejvic. Ten by přišel na necelé tři miliardy. O dalších jeden a čtvrt miliardy bude u severní varianty dražší napojení na další část okruhu z Březiněvsi na východ.

Proto se celkově ušetří "jen" 4,3 miliardy. Tento výsledek studie potvrdil na dotaz Aktuálně.cz i ministr životního prostředí Martin Bursík.

Pro pražskou dopravu bude podle studie výhodné, když se transitní a městské dopravě vyhradí zvláštní most. Spojení obou typů dopravy se neosvědčilo už na Barrandovském mostě.

Severní varianta se na rozdíl od té jižní vyhne chráněným územím na severním okrají Prahy. Jižní protíná přírodní památky "Sedlecké skály" a "Zámky", rovněž přírodní park "Drahaň-Troja".

Stejný termín 2013

Studie dokazuje, že stavba trasy poblíž Řeži nezdrží dokončení severozápadní části okruhu. Ředitelství silnic a dálnic už pracuje na projektu jižní varianty a mělo by ho dokončit v říjnu 2009. Se severní variantou se zatím nezačalo, pokud by se ale projekt připravoval od letošního října, stihl by se do března 2011.

Dostavět jižní trasu se třemi tunely a třemi mosty však bude obtížnější. Může být dokončena v srpnu 2013, tedy jen o dva měsíce dříve než severní varianta s jedním tunelem a jedním mostem.

"S ohledem na finanční a věcné objemy prací je uvedení do provozu ve stanoveném termínu u jižní varianty značně více rizikové oproti severní variantě," stojí v komentáři ke studii.

Mott&MacDonald navíc konstatuje, že severní varianta neohrozí bezpečnost Ústavu pro jaderný výzkum v Řeži.

Tím severnější varianta splňuje všechny podmínky, které si ministr dopravy Aleš Řebíček v lednu stanovil. Ministr dnes už může souhlasit s tím, že o čtyři a půl miliardy lacinější projekt nahradí dálnici přes Suchdol.

Takovým rozhodnutím podmiňuje svůj souhlas se stavbou severozápadního okruhu ministr Bursík.

PROJEĎTE SE PO ČESKÝCH DÁLNICÍCH 

Řebíček stále hledá

Ministr Řebíček zatím výsledky nekomentoval a trvá na tom, že výsledky výzkumu nedostal.

"Není vám divné, že studii údajně objednanou ministerstvem dopravy už viděl ministr životního prostředí, ale ještě ji nedostal ministr dopravy a nemá ji ani odbor infrastruktury, kterému ta problematika náleží?" ptá se jeho mluvčí Karel Hanzelka.
To dokazuje, že v Řebíčkově úřadě panuje nepořádek.

Aktuálně.cz má dokument podepsaný 13. července Darinou Sedlářovou z odboru vnějších vztahů Ministerstva dopravy, který potvrzuje, že ministr Řebíček rozhodl o vypracování studie v lednu. Smlouvu o studii za 720 tisíc korun bez DPH uzavřel s firmou Mott&MacDonald ministerský odbor strategie.

Osm kilometrů navíc, šest kilometrů méně

Vedle ceny dálnice je rozhodující její dopravní význam. Zpráva Mott&Macdonald ani žádná jiná studie neřeší, jestli se cesta automobilistů z jednoho břehu Vltavy na druhý významněji zkrátí severní, anebo jižní trasou.

Kritici severní trasy upozorňují, že prodlouží spojení mezi silnicí R7 v Ruzyni a dálnicí D8 v Březiněvsi o osm kilometrů. Obhájci upozorňují, že se to nedotkne šoférů, kteří míří do Prahy právě z těchto dvou silnic. Těm je lhostejné, jestli se na okruh dostanou o čtyři kilometry dříve, nebo později. Bohnický most zkrátí proti suchdolské variantě o šest kilometrů trasu všem, kteří míří z Dejvic do Bohnic.  

autor: Petr Holub | 10. 9. 2007 16:20

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama