Praha - Občanští demokraté si jen v jarní kampani do poslanecké sněmovny pořídili reklamu v tabulkové hodnotě 290 milionů korun.
Stejně jako u konkurenčních sociálních demokratů tato cifra dramaticky překračuje částku, kterou strana veřejně udává jako náklady na kampaň.
Důvodem je slevová politika agentur a médií, kvůli níž v podstatě nejde relevantně ověřit, kolik veřejných peněz ve skutečnosti letošním politickým kláním proteklo.
290 vs. 168
Oficiálně ODS uvádí, že za celou kampaň včetně mítinků zaplatila 168 milionů korun.
"Z toho inzerce stála 78 milionů a outdoor 35 milionů korun," vyčíslil pro Aktuálně.cz hlavní manažer ODS Jan Kočí.
Občanští demokraté se tak - narozdíl od deklarovaných účtů Věcí veřejných a povolebního vyčíslení kampaně ČSSD - vejdou do poučky reklamních odborníků. Ti dělí sumy vycházející z reklamního monitoringu nejméně dvěma, aby dostali reálnou cenu kampaní. I když rovněž u ODS výpočet vychází jen "s odřenýma ušima".
Mediální magnát Jaromír Soukup, který byl hlavním dodavatelem inzerce pro Věci Veřejné i ČSSD, pak v souvislosti s jejich financováním poučku potvrdil.
"Je to ale případ od případu. Například v tisku byl za rok 2008 rozdíl mezi ceníkem a skutečnými tržbami až 58 procent," dodal.
ODS lepší čokolády
Znamenalo by to, že občanští demokraté získali slevu přibližně šedesát procent, tedy objem, o kterém odborníci hovoří jako o možném.
Deník Aktuálně.cz začal financování jarních politických kampaní porovnávat poté, co v aktuálním čtvrtletním monitoringu společnosti Admosphere vyšlo najevo, že sociální demokraté si ve vrcholící kampani objednali na reklamu tabulkově za 308 milionů korun.
Před ČSSD se tak ve sledovaném období v žebříčku dostaly jen tři komerční firmy. Nejvíc reklamního prostoru v období duben až červen obsadil výrobce zmrzlin, rostlinných tuků, pracích prášků a dalších produktů Unilever. Následovali jej konkurenti z oboru Henkel a Procter & Gamble.
Do první desítky se vedle komerčních značek dostali rovněž občanští demokraté. Se svými 211 miliony se umístili ve stejném období na devátém místě. Top 10 inzerentů uzavírá další gigant Nestlé.
Obrácená šipka u komunistů
Zajímavý úkaz v dotazníku o nákladech za kampaň představují komunisté. Uvádějí oficiálně, že na reklamu dali víc, než kolik jim připisuje monitoring společnosti Admosphere.
Za celou kampaň podle své mluvčí Věry Karasové zaplatili 36 milionů korun, přičemž 30 milionů spolkla právě reklama. Do částky je ovšem zahrnuta i její výroba, což podle mluvčí tvoří většinu položky. Oddělit náklady na výrobu a samotnou inzerci prý strana neumí.
"Zadávali jsme to dohromady přes společnost Futura, která zařizovala tisk všech materiálů, inzerci ve vlacích, na internetu a billboardy," vysvětluje Věra Karasová. Futura, jejíž majoritním vlastníkem je právě KSČM, navíc vydává stranický deník Haló noviny.
Vedle toho si komunisté zařídili mimo stranické struktury ještě inzerci v listech Deník a Právo.
Podle společnosti Admosphere obsadili komunisté v prvním pololetí reklamní prostor jen za 9 milionů korun. Propočty ovšem komplikuje to, že společnost, která se zabývá inzercí v rámci Českých drah - kam komunisté svou propagaci směrovali - není do reklamního monitoringu zahrnuta.
Ve srovnání mezi monitoringem reklamy a přiznanými výdaji na kampaň, potažmo inzerci, obstojí i TOP 09. Údaje, které strana zveřejnila, jsou ale zatím zčásti obecné.
"Celostátní náklady se nebudou lišit od zveřejněného rozpočtu ve vyšší míře než je 10 procent," říká její volební manažer Jaroslav Poláček. Před volbami lídři TOP 09 tvrdili, že do kampaně hodlají vložit třicet milionů korun.
Podle monitoringu společnosti Admosphere zabrala Schwarzenbergova a Kalouskova strana reklamní prostor za 66 milionů korun. Vyděleno dvěma tedy číslo přibližně odpovídá.
Zcela přesné číslo za propagaci TOP 09 strana podle volebního manažera stále ještě počítá.