Žáci a studenti mají za sebou velmi náročný školní rok plný situací, které si ještě loni ani nedokázali představit. Prvňáci museli kroutit své první kličky písmenek sami před obrazovkou, deváťáci se nemohli řádně připravit na přijímačky na střední školu, maturanti na maturitu. První ročníky vysokoškoláků se nikdy neviděly naživo. Pro všechny představovala výuka na dálku i život doma v izolaci psychickou zátěž, stejně tak pro jejich učitele.
Sociolog Petr Soukup a šéf Institutu sociologických studií na FSV UK v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz uvedl, že výzkum, který institut prováděl spolu se Sociologickým ústavem AV ČR, odhalil celou řadu situací, kdy se stát nechoval k žákům a studentům stejně jako k ostatním, tudíž mohli cítit nespravedlnost. A to nejen v momentě, kdy zavřel školy a nechal běžet podniky.
Například během výzkumu na Akademii múzických umění studenti FAMU nechápali, proč nemohou točit studentské filmy, když profesionální filmaři mohou. Podobně to platilo pro různé praxe na středních školách. Učni nesměli na praxi do podniku, který přitom normálně běžel.
PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Petr Soukup je sociolog a ředitel Institutu sociologických studií na Fakultě sociálních věd UK (FSV UK). Vystudoval statistiku na Vysoké škole ekonomické, sociologii na Fakultě sociálních věd UK a právo na Právnické fakultě UK. Věnuje se mimo jiné metodám výzkumů, nerovnostem ve vzdělávání či studijním a psychickým okolnostem současné pandemické situace. Během první vlny pandemie koronaviru se spolupodílel na výzkumu, jak tato událost ovlivnila vysokoškoláky.
"V Česku se moc nehledala cesta, jak udělat rovné podmínky. Trpíme mantrou: hlavní je ekonomika a školy nic nevyrábí. Myslím si, že si to děti a mladí budou pamatovat a bohužel si z toho asi odnesou jako hlavní pocit to, že nemají důvěřovat politikům," tvrdí Soukup.
Podle něj tato zkušenost generaci dnešních dětí a mladých lidí do určité míry poznamená. "Ti, kdo v tomto režimu zažili ostré přechody, například nástup do prvního ročníku základní, střední či vysoké školy, budou do určité míry jiní. U ostatních bych tak velké změny nečekal," řekl.
Nejproblematičtější jsou teenageři
Jako nejproblematičtější skupinu Soukup vnímá hlavně teenagery a mladé dospělé, a to hlavně kvůli absenci sociálních kontaktů a také kvůli klíčovým vzdělávacím událostem jako maturity nebo přijímací zkoušky, které museli zvládnout v těchto improvizovaných podmínkách.
"Druhou kategorií s obrovskými problémy jsou děti nastupující na základní školu. Zde jednak nedojde k vytvoření sociálních vazeb a hlavně, když neumí číst ani psát, tak se těžko online mohou učit právě tyto činnosti," doplňuje.
Mládež, která se na středních a vysokých školách věnuje praktickým oborům a nemohla je skoro rok studovat, si může podle jeho slov odnést psychické potíže, frustraci či celoživotní nespokojenost. "Někdo kvůli tomu studium opustí a už se k němu nevrátí. A samozřejmě nedůvěra v politiku a politiky logicky u této generace vzroste v duchu hesla: My jsme byli ukradení jim, tak teď jsou ukradení oni nám," dodává.
U některých dětí a mladých lidí se podle sociologa Soukupa umocnil pocit, že se s ostatními fyzicky setkávat nemusí a také že nemusí mít pevný řád, což není optimální. "O snižování intenzity sociálních kontaktů mluví sociální vědci už posledních třicet let, nyní jen hrozí, že se celý proces urychlí," varuje.
7. července: On-line rozhovor s meteorologem Michalem Žákem
Ve středu 7. července se můžete těšit na další on-line rozhovor čtenářů Aktuálně.cz s významnými osobnostmi, které mají co říct k současnému dění. Tentokrát bude s meteorologem Michalem Žákem, moderátorem předpovědi počasí v ČT, odborníkem na extrémní podoby počasí a vysokoškolským pedagogem na Matematicko-fyzikální fakultě UK.