Obrněnci za miliardy: Armáda v kleštích

Pavel Baroch
24. 5. 2006 17:10
Praha - Ministerstvo obrany se v rekordní armádní zakázce na nákup nových transportérů za 24 miliard korun dostalo pod dvojí tlak.
Foto: Aktuálně.cz

Nejprve ho vyzvala italská automobilka Iveco Fiat, kterou armáda ze soutěže vyřadila, aby zatím nepodepsalo smlouvu s vítězem výběrového řízení, rakouskou společností Steyr. Iveco totiž uspělo se svou žalobou u Městského soudu v Praze, který uznal, že rozhodnutí ministra Karla Kühnla (US-DEU) vyloučit italskou firmu z tendru bylo nicotné.

Další tlak teď přišel z druhé strany, od českých zbrojovek, které se dohodly s rakouskou firmou Steyr, že se na výrobě zhruba dvou set transportérů budou podílet. Veřejně vyzvaly ministerstvo, aby nehledě na soudní spor urychleně podepsalo s Rakušany smlouvu, která už je připravena.

"Je zarážející, že smlouvy ještě nejsou v této chvíli podepsány," řekl Josef Vlastník, ředitel Leteckých přístrojů Praha, které by do transportérů měly dodávat například displeje řidiče. Ředitel Vlastník dodal, že rozhodnutí soudu ve sporu mezi firmou Iveco a ministerstvem obrany beztak není pravomocné.

Kopie první strany rozsudku Městského soudu v Praze
Kopie první strany rozsudku Městského soudu v Praze | Foto: Aktuálně.cz

Smlouvu zatím nepodepíšeme

Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek uvedl, že ministr Kühnl se v nejbližších dnech smlouvu se Steyr podepsat nechystá. Tvrdí, že ministerstvo nejprve musí zanalyzovat soudní verdikt a pak rozhodne, jak bude postupovat dál.

Redakce Aktuálně.cz desetistránkový, velmi podrobný a komplikovaný rozsudek už má k dispozici také. Deník Aktuálně.cz přitom byl první, kdo o rozsudku informoval.

"Žalobce (Iveco) se podáním žaloby domáhal zrušení rozhodnutí ministra obrany, kterým nebylo vyhověno jeho stížnosti proti oznámení ministerstva obrany o vyloučení jeho nabídky z další účasti na zakázce," stojí na první straně rozsudku.

Na šesté straně se pak konstatuje: "Městský soud v Praze dospěl k závěru, že žaloba je důvodná."

Iveco podává další žaloby

Právní zástupci společnosti Iveco Fiat jsou přesvědčeni, že italská automobilka je díky tomuto soudnímu rozhodnutí zpátky ve hře o nové transportéry. Firma Iveco ovšem raději požádala správní úsek Městského soudu v Praze, aby předběžným opatřením zatím ministerstvu obrany smlouvu na nákup transportérů zakázal podepsat. Soud však této žádosti nevyhověl.

Iveco zároveň podalo další žalobu na ministerstvo u obchodního úseku Městského soudu v Praze a žádá zároveň o předběžné opatření - stejné jako v případě správního soudu.

Také kvůli právním sporům nedokáže ministerstvo odhadnout, jestli bude smlouva na nákup nových transportérů uzavřena ještě do voleb. "To v tuto chvíli nelze říci," připustil mluvčí Čírtek.

Zbrojovky tlačí na ministerstvo

České zbrojovky, které se mají na výrobě nových obrněnců podílet, ale trvají na tom, že není důvod, proč smlouvu nepodepsat. Z bezmála 24 miliard korun na nové transportéry by se přitom asi deset miliard mělo utratit v Česku.

"Pokud se kontrakt nepodepíše, bude trvat jeden dva roky, než se znovu něco vysoutěží," dodal Michal Smrž, jediný člen představenstva společnosti ZVI, která má do transportérů dodávat veškerou munici.

"Výběrové řízení probíhalo velmi korektně," soudí Vladislav Mazúrek, ředitel společnosti Mesit přístroje.

"Tendr byl velice profesionální, i podle toho, jak známe mezinárodní normy a pravidla NATO," tvrdí Joseph Müller z firmy E-Com.

ODS: Není kam spěchat

Předseda branně-bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny Jan Vidím (ODS) předpokládá, že ministr obrany Kühnl deset dní před volbami smlouvu na nejdražší armádní zakázku už nepodepíše.

"Jsem přesvědčený o tom, že je to nepředstavitelné, aby to ministr ještě podepsal," řekl deníku Aktuálně.cz poslanec Vidím. Neuvedl ovšem, že by ODS - pokud vyhraje volby a obsadí ministerstvo obrany - soutěž zrušilo.

Spíše by strana podle Vidíma počkala, jak dopadnou soudní spory se společností Iveco i odvolání finské společnosti Patria. Ta prohrála ve finále veřejné soutěže právě s firmou Steyr a poté se obrátila na Úřad pro hospodářskou soutěž a na Evropskou komisi.

"Byli bychom asi opatrní, není kam spěchat," dodal Vidím.

 

Právě se děje

Další zprávy