Zakázka na transportéry je v rukou soudu

Pavel Baroch
16. 5. 2006 12:15
Praha - Městský soud v Praze rozhoduje o předběžném opatření, které má ministerstvu obrany zabránit v podpisu smlouvy na dodávku transportérů.
Foto: Aktuálně.cz

Potíže nejdražší armádní soutěže v historii, nákupu nových transportérů za 24 miliard, kterou vyhrála rakouská firma Steyr, pokračují.

Italská firma Iveco Fiat, která byla původně z výběrového řízení vyloučena, v pondělí podala k městskému soudu v Praze návrh na předběžné opatření, kterým chce ministerstvu obrany zabránit v podpisu smlouvy se Steyrem.

Městský soud už dříve rozhodl o tom, že ministerstvo firmu Iveco z výběrového řízení vyloučilo neoprávněně.

Infobox

TENDR NA TRANSPORTÉRY

  • Vláda jako vítěze vybrala rakouskou firmu Steyr.
  • Nejdražší armádní zakázka v historii vyjde na bezmála 24 miliard korun.
  • Vojsko dostane 199 transportérů a v případě zájmu dalších 35 strojů.
  • S prvními stroji armáda počítá na podzim.
  • Nové transportéry mají nahradit zastaralé stroje OT-64.
  • Armáda má sice ještě asi 600 strojů OT-64, většina však nejezdí.

Jak deníku Aktuálně.cz sdělil právní zástupce Iveco Miroslav Černý, firma teď chce, aby stát smlouvu nepodepsal do doby, než bude tento rozsudek pravomocný.

Pokud ministerstvo dodávku Steyru podepíše, bude se Iveco podle Černého bránit: "To je věcí další právní analýzy," řekl právník deníku Aktuálně.cz a nevyloučil ani případnou žalobu na stát o náhradu škody.

Podle mluvčího resortu obrany Andreje Čírtka ministerstvu v podpisu smlouvy nic nebrání. Úřad zatím nemá zmiňovaný rozsudek městského soudu k dispozici. Přesto chce armáda s podpisem smlouvy vyčkat, než se soudní spor vyjasní.

Iveco může být zpátky ve hře

O tom, že jeden z účastníků soutěže - italský Iveco Fiat - byl z výběrového řízení vyloučen ministerstvem obrany víceméně neoprávněně, rozhodl pražský správní soud 2. května.

"Soud označil rozhodnutí ministra obrany, kterým potvrdil vyřazení společnosti Iveco, za nicotné," řekl deníku Aktuálně.cz právní zástupce italské automobilky Viktor Bradáč.

To ještě neznamená, že armádní soutěž nebyla regulérní, ale v konečném důsledku to může vést k tomu, že ministerstvo bude muset výběrové řízení přehodnotit.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Vyčkám, až mi bude rozhodnutí soudu doručeno, a pak s tím naložím," řekl deníku Aktuálně.cz ministr obrany Karel Kühnl.

Podle právníka Bradáče je situace jednoznačná: ministerstvo by zatím nemělo podepsat smlouvu s dosavadním vítězem soutěže, rakouskou společností Steyr.

"Iveco je podle mého názoru zpátky v soutěži," prohlásil Bradáč. Dodal, že je připraven k dalším právním krokům, včetně další soudní žaloby.

Iveco skončil v prvním kole

Italský Iveco Fiat skončil v armádní soutěži už v prvním kole loni v srpnu. Do druhého kola postoupili kromě rakouské firmy Steyr další tři zájemci.

"Vyhodnocení dotazníků probíhalo tak, aby do další fáze tendru postoupili pouze uchazeči, kteří splňují odpovídající technická, ekonomická a právní kvalifikační kritéria k realizaci zakázky takového rozsahu a požadované kvality," sdělilo tehdy ministerstvo.

Podle právního zástupce automobilky Iveco šlo především o to, že Italové nedokázali splnit jednu z podmínek soutěže: jejich stroj neuměl plavat.

"Zároveň ovšem Iveco sdělil, že jejich transportér bude plavat za relativně krátkou dobu," poznamenal právník Bradáč. Dodal, že všechny podmínky soutěže podle jeho informací nesplnil žádný ze soutěžících, navíc se podmínky během řízení měnily.

Italové nepatřili mezi favority

Výběr nových transportérů, které mají nahradit zastaralé stroje OT-64, trval více než dva roky. Italský Iveco Fiat přitom od počátku nebyl pokládán za favorita.

Největší pozornost se soustředila na rakouský Steyr a finskou Patrii, jež se nakonec utkaly ve finále. Výběrová komise pak vládě doporučila Rakušany s jejich stroji Pandur II. Steyr podle komise nabídl lepší podmínky, nižší cenu a výhodnější doprovodné programy, takzvané offsety.

Steyr slibuje i to, že do výroby zapojí mnohé české firmy. Americký koncern General Dynamics, pod který Steyr patří, zároveň prohlásil, že bude garantovat lhůty dodávek jednotlivých strojů, jejich přesnou podobu i offsetové programy.

Soutěží na obrněné transportéry se už zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Konstatoval však, že se správním řízením nebude zabývat, protože se zákon o veřejných zakázkách nevztahuje na strategické zbrojní zakázky.

Společnost Patria, která v soutěži neuspěla, podala proti rozhodnutí antimonopolního úřadu rozklad a zaslala stížnost Evropské komisi.

 

Právě se děje

Další zprávy