Ostrava - Po deseti dnech od tragické srážky Ostravě se na jednokolejnou trať do Kyjovic opět vrátily tramvaje. V 15:56 vyjel na lince číslo 5 první spoj od chvíle, kdy tady umírali lidé.
Od pátku 11. dubna tu Dopravní podnik Ostrava vozil cestující autobusy a chystal důkladnější zabezpečení trati před podobnou nehodou.
Při čelní srážce dvou tramvají zahynuli tři lidé a téměř padesát jich utrpělo zranění..
Zástupci Dopravního podniku Ostrava dnes od rána jednali s experty drážní inspekce o připraveném zabezpečení tratě. Řešili, zda je systém vhodný a dokáže dostatečně zabránit další srážce.
Jednání trvalo několik hodin, protože inspektoři posuzovali každý detail. Teprve poté mohly tramvaje vyjet.
"Dopravnímu podniku platíme nemalé částky a nikdy nás nenapadlo, že doprava na takto specifické trati nemá náležité zabezpečení a záleží tak pouze na lidském faktoru," komentuje situaci Jana Holušová, starostka Vřesiny, kterou linka č. 5 projíždí.
Čtěte více
Podrobnosti z vyšetřování
- Řidič tramvaje smrti poprvé promluvi, přiznal chybu
- Linka č.5 mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla
- Přiznání: Dopravní podnik věděl o nebezpečí. Mlčel
- Svědectví: Srážku zavinil dopravní podnik
- Fotoreportáž z depa: Tramvaje, ve kterých umírali lidé
Fakta o neštěstí
Řešení zatím provizorní
Dopravní podnik teď nainstaloval na stanici, kde se tramvaje kříží, výstražné oranžové světlo, pod nímž je nápis "odhláška". Světlo bliká a řidiče tak upozorňuje, že nesmí pokračovat v jízdě.
Každý řidič projíždějící zastávkou se musí telefonem ohlásit na dispečinku dopravního podniku. Teprve poté vypne světlo dálkovým ovladačem, který bude mít u sebe a bude pokračovat v jízdě.
Stejně budou postupovat i řidiči noční tramvaje, která jezdí po trase samostatně a nehrozí jí tedy střet s protijedoucím vozem. Tím pomine riziko, že její řidič zapomene, že v určitou hodinu noční provoz končí a na trasu vyjíždí další souprava.
"Jako provizorium považujeme opatření za dostačující," uvedl nakonec tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. "Do konce roku by ale měl dopravní podnik vybudovat zařízení, které tramvaje jedoucí proti sobě samo zastaví."
Stejný systém funguje úspěšně na jednokolejné tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.
"Doufáme, že si z nehody vzal dopravní podnik dostatečné ponaučení a musíme jim tedy teď věřit. Na druhou stranu nehoda se může stát při jízdě jakýmkoli dopravním prostředkem, takže si nemyslím, že by lidé dostali strach jezdit tramvají," doplňuje starostka Holušová.