Muž platil v ostravské restauraci 340 korun kartou, podnik mu strhl 340 liber. Servírku propustili

Martin Biben Petr Koděra Martin Biben, Petr Koděra
18. 8. 2016 16:22
Nemilá příhoda potkala muže, který v restauraci na golfovém hřišti v ostravské části Lhotka platil za sebe a přítelkyni útratu 340 korun. Z bankovní karty mu však zmizelo zhruba 11 tisíc korun. Obsluha podniku totiž na terminálu pro platební karty muži naúčtovala místo korun britské libry.
Libra je stále silná měna, záměna za koruny zabolí.
Libra je stále silná měna, záměna za koruny zabolí. | Foto: Bank of England

Ostrava – Když Michal Pospiech odcházel minulé úterý z ostravské restaurace Golf Park Lhotka, byl dobře naladěn. "Jídlo je tady vždycky dobré, dali jsme si s přítelkyní dva burgery a nějaké nealko a odjeli autem,“ vypráví. V té chvíli, přestože dostal správnou účtenku, netušil, že místo 340 korun zaplatil za nijak opulentní večeři 340 britských liber. Podle tehdejšího kurzu zhruba 11 tisíc korun. "Jistě, na účtence bylo opravdu napsáno 340 GBP, měl jsem si to zkontrolovat, ale to by asi přehlédl leckdo,“ říká.

O chybě podniku a své finanční ztrátě tak Pospiech dlouho netušil. Přišel na ni až při příští návštěvě podniku. Ta se dlouho odehrávala podle obvyklého scénáře, i útrata byla téměř stejná. "Se spropitným opět 340 korun," vzpomíná. Jenže při placení se stala zvláštní věc.

"Přestože jsem si byl jistý, že mám peněz dostatek, terminál moji kartu kvůli nedostatku hotovosti odmítl," říká muž. Vytáhl tedy druhou bankovní kartu a tou bez potíží zaplatil. Díky aplikaci na svém telefonu pak po usednutí do auta rychle zjistil, že mu restaurace v úterý i v sobotu účtovala místo českých korun britské libry. "Až při použití druhé karty byla suma v pořádku v korunách," dodal.

Vrátil se tedy do podniku a upozornil obsluhu. Ta zavolala manažera podniku, který Pospiecha pozval na schůzku další den a s omluvou mu peníze poslal na účet zpět. Muže ale samozřejmě zajímalo, jak se taková věc může vůbec stát. "Manažer mi odpověděl, že neví, a neví to ani obsluha, která částku do terminálu zadávala. Chápu, že se může stát chyba, ale nejvíce mě na tom zaráží, že se stala dvakrát, a až když peníze podruhé neprošly, tak již obsluha zvolila správnou měnu," říká Pospiech.

Majitel podniku Petr Konečný věc považuje za ojedinělou a vysvětluje ji selháním obsluhující servírky. "Na terminálu jsou tři tlačítka pro koruny, eura a libry a ona omylem zmáčkla chybně libry. Mrzí nás to, omluvili jsme se, servírka, která byla ve zkušební době, byla propuštěna. Můžu zcela vyloučit, že by se to stávalo ve více případech, ti lidé by se přece ozvali, navíc to nemáme vůbec zapotřebí," uvedl Konečný.

Máme to ve smlouvě

Narazit na podnik, kde vůbec lze platit cizí měnou, přitom není jednoduché. Drtivá většina, a to i těch luxusních, platbu i cizími kartami samozřejmě umožňuje, ale účtuje pouze v korunách. Sám majitel ostravského podniku přesně netuší, proč vlastně jeho restaurace placení eury či librami umožňuje. "Nevím to. Máme prostě smlouvu od ČSOB, kde to bylo zaškrtnuté jako možnost, tak jsme to podepsali. Nikdo z nás hospodu nikdy nevlastnil, nenapadlo nás, co to může způsobit za potíž," řekl Konečný.

Tisková mluvčí ČSOB Pavla Hávová nechtěla konkrétní ostravský případ kvůli bankovnímu tajemství komentovat. "Mohu říci jen obecně, že obchodník tuto službu musí mít ošetřenou smluvně. Jestliže to platební terminál má nastavené, tak se vždy před zadáním částky dotazuje na měnu, ve které bude realizovaná platba. Dále je vždy daná měna zobrazena na displeji terminálu a klient vždy musí potvrdit PINem. V případě nesrovnalostí se klient vždy může obrátit na svoji vydavatelskou banku a transakci reklamovat," uvedla. 

Pro zákazníky restaurací, a nejen jich, z toho vyplývá jediné. Účty, které po platbě kartami dostávají, se vyplatí kontrolovat všude. Stejně snadno, jako lze někde omylem prohodit koruny za libry, je totiž možné přidat jednu nebo i více nul.

 

Právě se děje

Další zprávy