Praha - Ministerstvo školství plánuje zlepšit postavení dětí ze sociálně znevýhodněných rodin. Chystá několik změn, které by měly zejména romským dětem pomoci ve vzdělání.
"Romské děti jsou mnohdy automaticky zařazovány do režimu vzdělávání pro děti s lehkým mentálním postižením, přestože to výrazně snižuje jejich šanci dostat se na střední školu," říká ministr školství Ondřej Liška.
Ve vzdělávání čelí podle něj tyto děti hned několika překážkám: Patří mezi ně například absence předškolní výchovy, chybná diagnostika při zařazení na základní školu nebo rodinné prostředí. Mnohdy sami rodiče totiž pro své děti "zvláštní" základní školu vyžadují.
"Znají prostředí těchto škol z vlastní zkušenosti a pokládají je automaticky za nejvhodnější i pro své děti. To přitom nemusí být vždycky pravda," myslí si Liška.
Čtěte více: Zvláštní školy v Česku? Segregace trvá
Za problém považuje také jejich školní "neúspěchy". Pokud se tyto děti dostanou na střední školu, často ji předčasně opouštějí.
Dosud neexistují přesné statistiky, kolik romských žáků je skutečně ve školách. Ministerstvo proto do konce roku zadá tři výzkumy, které by to měly zjistit.
"V první řadě je nutné získat data. Není možné vyhýbat se některým statistikám z obavy, že by mohly být vykládány rasisticky," říká náměstek ministra Dušan Lužný.
Zvýšíme počet asistentů, říká ministerstvo
Konkrétně hodlá ministerstvo podniknout několik kroků: Chce, aby přípravné ročníky základních škol mohli žáci navštěvovat již dva roky před zahájením školní docházky. Dosud to byl pouze jeden rok.
Plánuje také zvýšit platy a počet asistentů pedagogů. "Musíme zlepšit podmínky těch, kteří v tomto procesu hrají jednu z klíčových rolí," vysvětluje Lužný.
Liška se také chystá vytvořit nástavbové studium pro absolventy bývalých odborných učilišť, které bude určeno pro žáky "zvláštních" škol.