Praha - Kvůli nefunkčnímu registru žádají poškození majitelé aut po ministerstvu dopravy odškodnění přesahující 4 miliony korun. Konečná částka by však neměla jít z pokladny ministerstva, nýbrž společnosti ATS-Telcom, která za celý systém zodpovídá.
Ministerstvo dopravy v současné době se zástupci firmy o finančním vyrovnání jedná.
"MD by mělo nárokovat, když ne sankce, tak náhradu škody v rámci odpovědnosti dodavatele za vady, a to zejména vzhledem k žádostem o náhradu škody způsobené nefunkčností CRV, které jsou adresovány MD," píše se v auditu projektu od společnosti Ernst&Young.
Ministerstvo dopravy tak může společnosti ATS-Telcom poslat vyúčtování za finanční odškodnění, které vyplatí majitelům motorových vozidel. V případě, že ATS-Telcom odmítne odškodnění uhradit, může ho ministerstvo vymáhat i soudně.
Majitelé vozidel již přitom na ministerstvo poslali 135 žádostí o odškodnění v celkové výši přesahující 4 miliony korun.
Zda tuto částku bude nakonec ministerstvo vyžadovat na dodavateli vadného registru, a uplatní tak nárok na náhradu škod, zatím není jasné.
"V současnosti vedeme jednání o možnostech finančního narovnání. Vzhledem k průběhu těchto jednání nemůžeme sdělovat podrobnosti," odpověděl tiskový mluvčí ministerstva Jakub Žižka na otázku, zda se jednání týkají i zmiňovaného odškodnění.
Podobně reagoval i Martin Tůma, obchodní ředitel společnosti ATS-Telcom.
"Mohu potvrdit, že jednání s ministerstvem probíhají již několik týdnů. Zatím nemohu poskytnout žádné konkrétní informace. Obě strany ale mají snahu se dohodnout," řekl Tůma.
Na peníze si počkáte
Přestože ministerstvo eviduje 79 kompletních žádostí za 2,8 milionu korun, nebyla řidičům zatím vyplacena ani koruna.
Čekání na odškodnění se totiž může protáhnout i na několik měsíců. Podle Žižky má ministerstvo na vyřízení žádosti půl roku od data podání těchto žádostí.
Na druhou stranu již pět žadatelů obdrželo obsílku se zamítnutím žádosti.
"Těmto žadatelům v této věci již bylo odesláno vyrozumění. Jako konkrétní příklad zamítnuté žádosti uvádím, že jedna z žadatelek například jako kompenzaci požadovala desetidenní dálniční známku," řekl Žižka.
Kromě práva na náhradu škody může ministerstvo podle auditu uplatnit i slevu v případě výpadku služeb.
Konkrétní výši slevy ovšem nejde v tuto chvíli zcela zjistit, jelikož ministerstvo neposkytlo kompletní smluvní dokumentaci.
Z dostupných údajů je tak pouze zřejmé, že ve chvíli, kdy by se ministerstvo rozhodlo nárokovat nejvyšší možnou slevu (0,5 procenta z měsíční ceny), ušetřilo by maximálně 2000 korun za každou hodinu, kdy systém prokazatelně nefungoval podle zadaných podmínek.
Nový systém přitom stál 37 milionů korun a dalších 32,4 milionu korun by měl dodavatel inkasovat za provoz registru. Nedávno ale ministr Pavel Dobeš uvedl, že firmě ATS-Telcom dosud nebyl žádný finanční obnos vyplacen.