Praha - Sněmovnou prošla jedna z největších změn ve vzdělávání za posledních deset let - novela školského zákona. Novinek, které zavádí, je řada. Povinný bude poslední ročník mateřské školy, výhledově budou mít nárok na místo ve školce i dvouleté děti, sjednocují se přijímací zkoušky na střední školy. Zdaleka největší emoce ale hlavně mezi studenty vyvolává povinná maturita z matematiky.
Zkoušku z počtů poprvé složí žáci ve školním roce 2020/2021. Původně to mělo být dříve, ministryně školství Kateřina Valachová však termín posunula, aby se to týkalo až dětí, které na gymnázia teprve zamíří, a nikoli těch, které už je navštěvují. Matematika bude navíc součástí i jednotných přijímaček.
"Že by se stalo, že děti budou mít matematiku rázem rády, protože bude maturita z ní povinná, to se samozřejmě nestane. Takhle to fungovat nebude," připouští ministryně Valachová. Je to podle ní ale nutnost: "Někteří jsou více nadaní humanitně, někteří přírodovědně, ale matematika je věc, na které se dá stavět z hlediska logiky uvažování, analytického myšlení, i když se nestanu matematikem. Je důležitá."
Kritici plánu na povinnou matematiku vyčítají, že ruku v ruce s ním nejde proměna způsobu, jak se na českých školách počty učí. A to přiznává i Valachová: "Je tam hodně práce, nebude stačit, že jsme zvýšili počty hodin matematiky. To je sice super, ale jde i o obsah vzdělávání, matematika se dá učit různě. Já bych si přála, aby se učila tak, aby děti bavila. Ale vím, že to tak většinou bohužel není."
Podle gymnazisty Štěpána Kmenta z České středoškolské unie je problém v tom, že se styl výuky matematiky už dlouhá léta nemění. "Když se podívám na filmy starší třiceti čtyřiceti let, tak je to jak vytažené z mého běžného dne ve škole. Není tam pokrok. V angličtině se na školách zapojují rodilí mluvčí, v češtině dostáváme dobrovolné úkoly, jsou literární kroužky, filmové kluby. Tohle u matematiky úplně chybí," řekl už před časem Aktuálně.cz.
Co přesně se dá udělat s tím, aby se výuka matematiky změnila, ale zatím ministerstvo neřeklo. Pravidelně se hovoří o úpravě toho, co a jak budoucí kantory učí na vysoké škole, nebo o alternativních metodách typu matematiky podle profesora Hejného, která je na základních školách čím dál populárnější. I on je ale k zavádění povinné matematiky u maturity zatím skeptický.