Maturita z matematiky je nutná, ale neučí se tak, aby děti bavila, připouští Valachová

Markéta Hronová Luboš Kreč, Markéta Hronová
10. 3. 2016 17:46
Do pěti lety by studenti středních škol měli povinně kromě češtiny a cizího jazyka maturovat i z matematiky. Počítá s tím novela školského zákona, kterou ve středu schválili poslanci. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je důležité, aby se děti počtům věnovaly, i když z nich nebudou matematici, protože to tříbí uvažování. Uznává ale, že je třeba zlepšit její výuku na školách.
Ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.
Ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD. | Foto: Matej Slávik

Praha - Sněmovnou prošla jedna z největších změn ve vzdělávání za posledních deset let - novela školského zákona. Novinek, které zavádí, je řada. Povinný bude poslední ročník mateřské školy, výhledově budou mít nárok na místo ve školce i dvouleté děti, sjednocují se přijímací zkoušky na střední školy. Zdaleka největší emoce ale hlavně mezi studenty vyvolává povinná maturita z matematiky.

Zkoušku z počtů poprvé složí žáci ve školním roce 2020/2021. Původně to mělo být dříve, ministryně školství Kateřina Valachová však termín posunula, aby se to týkalo až dětí, které na gymnázia teprve zamíří, a nikoli těch, které už je navštěvují. Matematika bude navíc součástí i jednotných přijímaček.

"Že by se stalo, že děti budou mít matematiku rázem rády, protože bude maturita z ní povinná, to se samozřejmě nestane. Takhle to fungovat nebude," připouští ministryně Valachová. Je to podle ní ale nutnost: "Někteří jsou více nadaní humanitně, někteří přírodovědně, ale matematika je věc, na které se dá stavět z hlediska logiky uvažování, analytického myšlení, i když se nestanu matematikem. Je důležitá."

Kritici plánu na povinnou matematiku vyčítají, že ruku v ruce s ním nejde proměna způsobu, jak se na českých školách počty učí. A to přiznává i Valachová: "Je tam hodně práce, nebude stačit, že jsme zvýšili počty hodin matematiky. To je sice super, ale jde i o obsah vzdělávání, matematika se dá učit různě. Já bych si přála, aby se učila tak, aby děti bavila. Ale vím, že to tak většinou bohužel není."

Matematiku učíme špatně, za tři nebo čtyři roky to určitě nezlepšíme. Když tu státní maturitu zavedeme, tak jenom učitele ujistíme, že tak, jak to dělají, je dobře, tvrdí ředitel Scio Ondřej Šteffl.
16:37
Matematiku učíme špatně, za tři nebo čtyři roky to určitě nezlepšíme. Když tu státní maturitu zavedeme, tak jenom učitele ujistíme, že tak, jak to dělají, je dobře, tvrdí ředitel Scio Ondřej Šteffl. | Video: DVTV

Podle gymnazisty Štěpána Kmenta z České středoškolské unie je problém v tom, že se styl výuky matematiky už dlouhá léta nemění. "Když se podívám na filmy starší třiceti čtyřiceti let, tak je to jak vytažené z mého běžného dne ve škole. Není tam pokrok. V angličtině se na školách zapojují rodilí mluvčí, v češtině dostáváme dobrovolné úkoly, jsou literární kroužky, filmové kluby. Tohle u matematiky úplně chybí," řekl už před časem Aktuálně.cz.

Co přesně se dá udělat s tím, aby se výuka matematiky změnila, ale zatím ministerstvo neřeklo. Pravidelně se hovoří o úpravě toho, co a jak budoucí kantory učí na vysoké škole, nebo o alternativních metodách typu matematiky podle profesora Hejného, která je na základních školách čím dál populárnější. I on je ale k zavádění povinné matematiky u maturity zatím skeptický.

 

Právě se děje

Další zprávy