Praha - V posledních týdnech eskalovaly spory mezi taxikáři a společností Uber, které vyvrcholily blokováním dopravy v Praze. Paradoxní ale je, že mimo pozornost médií se vede jiná válka, tentokrát mezi samotnými taxikáři. Soudy totiž musí řešit, které taxi je nejlevnější a zda lze toto označení používat při lákání zákazníků.
Žalobu na své konkurenty, kteří podle něj zneužívají slogan a značku "nejlevnější taxi", podal majitel AAA radiotaxi Jiří Kvasnička, jehož firma je největším taxidispečinkem v zemi a jezdí pro ni 1200 řidičů. Kvasničkovi se nelíbí to, že majitelé konkurenční společnosti Taxi Praha nabízejí své služby pod označením "Nejlevnější taxi".
Dokonce si zaregistrovali dceřinou společnost Nejlevnější taxi s.r.o. a také stejnojmennou ochrannou známku i internetovou doménu.
"Nemohou přece o sobě tvrdit, že jsou nejlevnější na trhu, když to není pravda," rozčiluje se Kvasnička, podle něhož mu tak konkurence nelegálně přetahuje zákazníky. Žádal také, aby soud přikázal vypustit slovo "nejlevnější" z názvu konkurenční firmy.
K prokázání si Kvasnička dokonce najal notáře, se kterým absolvoval řadu zkušebních jízd u své konkurence. Nejen u Taxi Praha, ale i dalších dispečinků. Z celkem 28 absolvovaných jízd mu vyšlo, že Taxi Praha a jeho vozy byly nejlevnější "jen" ve 24 případech. V dalších čtyřech byl lacinější někdo jiný.
Vždyť to také děláte!
Samo Taxi Praha argumentuje tím, že na svých stránkách uvádí garanci nejnižší ceny: pokud zákazník donese účtenku, že stejnou trasu jel s někým jiným levněji, proplatí mu víc, než je rozdíl v ceně.
"Pokud žalobce testoval tuto službu žalovaného, tak žalovaný požadovaný rozdíl uhradil," konstatovala soudkyně Městského soudu v Praze Růžena Kučerová, která spor obou společností řešila a žalobu Kvasničky zamítla.
Poukázala i na to, že slovo "nejlevnější" ve svých nabídkách používá nejen Taxi Praha, ale i další firmy včetně Kvasničkova AAA radiotaxi. Upozornila přitom, že Kvasničkův dispečink nabízí levnější jízdné 16,90 koruny za kilometr (nyní je to 19,90 - pozn. red.) pouze, když o tuto sazbu zákazník výslovně požádá.
"Jak zákazník žalobce, tak zákazník žalovaného, který je osloven reklamní nabídkou, ve které je uvedeno, že jde o nejlevnější službu, musí postupovat obezřetně a informovaně. Zjistit, za jakých podmínek je tato nabídka garantována," uvedla Kučerová. Podle ní tak AAA radiotaxi neprokázalo, že by mu byla způsobena újma spočívající ve ztrátě zákazníků.
Co když byl poškozen zákazník?
Kvasničkova firma se proti verdiktu ale odvolala a vrchní soud rozsudek zrušil. Podle něj prvoinstanční soud nepřípustně zúžil dokazování na to, zda mohlo jednání Taxi Praha způsobit újmu žalobci, tedy AAA radiotaxi.
"Soud prvního stupně se ale nezabýval tím, zda mohlo přivodit újmu zákazníkům a jiným soutěžitelům," uvedl letos v dubnu odvolací soudce Jiří Macek, když případ vrátil k novému projednání. Kučerová se navíc bude muset zabývat tím, zda není klamavé i slovo "nejlevnější" v názvu firmy Nejlevnější taxi.
Případ měl prvoinstanční soud znovu projednat tento týden. Ale soudkyně Kučerová musela jednání na poslední chvíli zrušit. Taxi Praha i jeho dceřiná firma totiž proti verdiktu vrchního soudu podaly dovolání k Nejvyššímu soudu.
Taxi Praha se k případu nechce vyjadřovat. "Publicita a vyjadřování stran sporu v této kauze není v zájmu mých klientů," reagoval jeho právník Miroslav Madej.
Otázkou zůstává, zda to není to v době, kdy konkurence Uber nabízí ještě výrazně nižší ceny, zbytečná, skoro žabomyší válka. "To není žabomyší válka, ale jde o princip slušného chování na volném trhu," věří majitel AAA radiotaxi Jiří Kvasnička s tím, že v tom případě je taková reklama v dnešní době o to víc zavádějící a lživá.