Brno - "Lidé se mohou proti zasílání nevyžádaných prémiových SMS na své mobilní telefony bránit jen podáním žaloby k civilnímu soudu," sdělil zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček.
Na kancelář veřejné ochránkyně práv se obracejí lidé, kteří mají podle vyúčtování mobilního operátora zaplatit za prémiové SMS částky v řádu několika set nebo tisíc korun. Velkou pomoc jim ale státní instituce nabídnout nemohou.
Křeček zdůraznil, že služba je některým lidem účtována, přestože si prémiové SMS "nevyžádali, neobjednali a neudělili ani souhlas s jejich zasláním".
Touto formou si lze například koupit jízdenku na MHD, zaplatit parkování, hlasovat v televizní soutěži nebo si třeba koupit nový vyzváněcí tón.
Limitované pravomoci
Zástupce ombudsmanky upozornil, že prémiové SMS neposílají mobilní operátoři, ale různé společnosti, jimž operátoři umožňují provoz dané služby a pro které zajišťují výběr plateb zákazníků.
Pokud klient zjistí nesrovnalost, může se obrátit například na Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů nebo Českou obchodní inspekci.
"Jejich pravomoci jsou ale limitované," poznamenal Křeček: "Mohou potrestat firmu, pokud zjistí, že jednala protizákonně, což ale není tak snadné. Většinou jde u prémiových SMS o individuální spory klienta a firmy, do nichž nevstupují," řekl.
Křeček vysvětlil, že spor může rozhodnout pouze soud. Podvedený klient má možnost podat žalobu. V případě obdržení nevyžádaných prémiových SMS zpráv je podle něj nutné především komunikovat s mobilním operátorem, zjistit podrobnosti o odesílateli těchto zpráv a pak se obrátit na soud.