"Srovnáváme tu pláň a zhutňujeme terén. Klademe dešťovou kanalizaci do ploch, kde budou odstavná parkoviště pro naše vozy," uvedl Petr Vaněk ze společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech.
Mluvčí české pobočky jedné z největších automobilek na světě takto přesně definoval zásah do krajiny, který odborníci řadí k nejvážnějším ekologickým hrozbám dneška. Nazývají ho nepropustné zakrytí povrchu neboli "sealing" a patří k hlavním faktorům, které chce Evropská unie řešit chystanou směrnicí pro ochranu půdy.
Hromada jak rozhledna
Korejská automobilka Hyundai staví v Nošovicích svou první a největší továrnu v Evropě. Buldozery a bagry proto odhrnuly všechnu půdu a plochu o rozloze stovek hektarů seškrabaly až k jílovitému podloží.
Nákladní vozy přemístily celkem šest set tisíc kubíků zeminy. Kdyby ji svezly na jednu hromadu ve tvaru polokoule, byla by vysoká šedesát pět metrů a to je víc, než měří Petřínská rozhledna.
"Pro své továrny si velké společnosti vybírají právě oblasti s kvalitní půdou," říká na adresu stavby v Nošovicích děkan agrobiologické fakulty České zemědělské univerzity profesor Josef Kozák. "A to je hlavní ekologický problém takových investic."
KLIKNĚTE NA VIDEO, UVIDÍTE VÍCE
Vrstva půdy vysoká jeden centimetr vzniká desítky až stovky tisíc let. Společnost Hyundai tedy mění krajinu tak, že už v Nošovicích nikdy nemůže být taková jak ji příroda v minulosti utvářela.
Až dosud dokázala zemina v místě stavby zadržet tisíce kubíků vody. To už ale neplatí. Pokud teď začne v Beskydech vydatně pršet, nic už tady příval vody nezastaví a betonovou kanalizací v areálu továrny steče rychle do nížiny. Tam přispěje k rozsáhlejším záplavám, způsobí větší škody a ohrozí více lidí.
"Vodohospodářská funkce půdy je navíc pouze jednou z mnoha, které jsou nezbytné pro ekologickou stabilitu a život na Zemi," doplňuje Josef Kozák. "A většinu z nich půda v Nošovicích ztratí."
PŮDA V OHROŽENÍ
- Evropská unie připravuje směrnici, která má zmírnit likvidaci půdy. Na čem má směrnice stát?
Co je to půda
- Půda je neobnovitelným přírodním zdrojem.
- Plní funkce nezbytné pro lidskou činnost a přežití ekosystémů.
- Půda je dynamický systém a její degradace může být rychlá.
- Procesy vytváření a regenerace půdy jsou však extrémně pomalé.
Základní funkce
- Produkce potravin a jiné biomasy
- Skladování, filtrace a transformace látek
- Biologické oživení a genetická rezerva
- Zdroj surovin
- Archeologický a geologický archiv
- Základ pro konstrukce a stavby
- Zásobárna uhlíku
Hlavní hrozby
- Nepropustné zakrytí povrchu
- Kontaminace
- Ztráta organické hmoty
- Ztráta biologické rozmanitosti
- Eroze
- Utužení a zhoršení fyzikálních vlastností
- Zasolení
- Záplavy a sesuvy půdy
Hyundai není sám
V roce 2011 hodlá společnost Hyundai zaměstnat v Nošovicích přibližně tři a půl tisíce lidí a vyrábět tři sta tisíc vozů. To je pro celou Českou republiku takový ekonomický přínos, že politici i úřady s projektem souhlasili.
Ministr životního prostředí Marti Bursík (Strana zelených) s tím však nesouhlasí. "Když přijde silný investor a nabídne pracovní místa, všichni zajásají. To je strašně silný argument. Takový problém, jakým je zábor půdy, zní potom úplně marginálně," říká Bursík.
Hyundai není sám, kdo nenávratně mění krajinu k horšímu. Podle údajů Českého svazu ochránců přírody lidé v Česku za posledních padesát let nenávratně zničili 1,3 tisíce kilometrů čtverečních luk, dva tisíce kilometrů čtverečních mezí, 4,6 tisíce kilometrů vodních toků a čtyři tisíce kilometrů stromořadí a alejí.
Tempo, kterým člověk likviduje volnou krajinu se navíc zrychluje. Největší podíl na tom má stavba nových továren a skladovacích hal na zelené louce, budování dálnic a rozrůstaní satelitních měst, ve kterých lidé bydlí.
Přispívají k tomu právní předpisy nebo výjimky z nich, které investoři v Česku využívají. Hyundai v Nošovicích postupuje v souladu se všemi zákony a jeho stavba prošla posouzením vlivu na životní prostředí.
Čtyři sta padesát tisíc kubíků půdy rozvezly nákladní vozy na pole v okolí Nošovic. Vědci však upozorňují, že to není řešení. "Půda je složitý a dynamický organizmus, pevně svázaný s místem, kde postupně vznikala," uvedl pedolog Jan Němeček. "Současný zákon z doby socialismu je zastaralý. Ochraňuje půdu pouze jako zdroj potravin. To už však dávno neplatí."
Čtěte v souvislostech
Krádež v krajině? Fotogalerie z nebe |
Tady budou domy, příroda musí pryč |
Philips a Hyundai? Video z nebe |
Hyundai, ekologové a stát |
Vše pro dobro světa a Nošovic! |
Video: Hyundai je tu! Co bude dál? |