Praha - Dva roky po sobě se hejtmani těší z mimořádného bonusu od státu: loni a letos dostali v souhrnu přes sedm miliard korun na opravy tisíců zanedbaných kilometrů krajských silnic, které jsou plné děr a stojí na nich dosluhující mosty v havarijním stavu. Příští rok ale s podobnou injekcí automaticky počítat nemohou, přestože po ní volají kvůli lepšímu plánování oprav. V návrhu rozpočtu pro rok 2017 speciální kapitola pro silnice II. a III. tříd schází.
Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš ji tam nezařadil záměrně. Krajům i obcím vzkázal, že miliardy, na které byly zvyklé v posledních dvou letech, se dají získat jinak: z daní.
Podle Babiše dostanou více peněz díky změnám v rozpočtovém určení daní a díky lepšímu výběru DPH, ke kterému má pomoci především Babišovo "dítě" plánované na konec letošního roku - elektronická evidence tržeb. "Kraje dostanou minimálně o 3,5 miliardy navíc a ty mají použít na silnice," sdělil Babiš.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) nejsou letošní tři a loňské čtyři a půl miliardy korun pro krajské silnice samozřejmostí. "Kraje se mají o své zanedbané komunikace starat samy. My jsme jim výrazně pomohli, jen letos státní podpora umožní čtyři stovky projektů," řekl Ťok.
Hašek: Chceme pět miliard. A pravidelně
Šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) však spolu s dalšími kolegy s takovým přístupem nesouhlasí a chce příspěvky pravidelně. Argumentují tím, že stát v minulosti převedl na kraje čtyřicet tisíc kilometrů silnic ve špatném stavu a opravu nechal na krajích, jejichž rozpočty ale nestačí práce za desítky miliard pokrýt. "Požadujeme roční příspěvek alespoň pět miliard," řekl Hašek.
Podobně jako Babiš se přitom dívá na daňové výnosy. "Stát vybírá spotřební daň z pohonných hmot, silniční daň, ale ani koruna z nich nejde krajům. To považujeme systémově za nefér," dodal Hašek.
Hejtmani už získali i spojence mezi poslanci rozpočtového výboru, kteří se budou snažit ministra Babiše obměkčit, aby do rozpočtu přece jen zvláštní kapitolu zařadil. "Je žádoucí, aby příspěvky krajům byly jasně dané, hejtmani s nimi mohli počítat a opravy plánovat. Nemá to být jen dvouletý výkřik," tvrdí lidovecký poslanec Jaroslav Klaška, vrchní "lobbista" krajů ve Sněmovně, který se chce setkat s ministry Babišem i Ťokem.
Babiš reagoval, že žádnou oficiální žádost o změnu rozpočtu neobdržel, a zatím nezazněl ani podobný návrh na vládě nebo na koaliční radě, kde se právě v těchto dnech o návrhu jednotlivých kapitol vyjednává.
Hejtmani dlouhodobě volají po pravidelných a nikoliv nahodilých příspěvcích státu, který teď dvakrát za sebou poslal peníze až v chvíli, kdy je sám nestíhal prostavět. Třeba proto, že končil dotační cyklus evropských fondů a ministerstvo dopravy mělo k dispozici rekordní balík financí, ovšem nepřipravené projekty.
Peníze tak šly krajům, které je sice přivítaly, dostaly se ale současně pod tlak. Vše musí prostavět v daném roce. A i když někde mají plány oprav i na tři roky dopředu, nestihnou třeba vysoutěžit dodavatelskou firmu.
Podobný scénář navíc není vyloučený i příští rok, třebaže se primárně s penězi pro kraje nepočítá. Regionům nahrávají potíže Ťokova úřadu s velkými dálničními stavbami, u nichž kvůli prodlevám se zahájením propadly posudky EIA popisující vliv staveb na životní prostředí. Pokud se Česku nepodaří v Bruselu vyjednat výjimku, bude muset dotace z těchto projektů utratit jinde.