Pavel Kodym řídil v minulosti deset let Drážní úřad. Později šest roků vedl Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož úkolem bylo zjednodušeně řečeno dohlížet na užívání železniční a letecké dopravy. Když mu končilo funkční období, post úspěšně obhájil ve výběrovém řízení.
Vláda ho na základě soutěže měla loni 13. prosince opětovně jmenovat předsedou, jenže tak neučinila. Návrh ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nepřijala. Kodym proti tomu podal žalobu. Kabinet měl podle něj respektovat výsledek konkurzu, způsob odmítnutí Kupkova návrhu navíc považoval za nezákonný.
Městský soud v Praze letos v květnu rozhodnutí vlády zrušil. Uvedl, že bylo nepřijatelným zásahem do Kodymova práva usilovat o veřejnou funkci. Kabinet navíc rozhodnutí neodůvodnil. Vláda však minulý měsíc podala proti verdiktu kasační stížnost, případem se tak bude zabývat Nejvyšší správní soud.
"Vláda postupovala podle předpisů"
"S požadavkem na specifické odůvodňování usnesení vlády nesouhlasíme a nepovažujeme jej za přiměřený. Vláda postupovala v souladu s jednacím řádem a dosavadní praxí, její postup nebyl ani v rozporu s dotčenými právními předpisy," vysvětlil redakci František Jemelka z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Vysvětlení nejmenování Kodyma v usnesení kabinetu podle Jemelky absentovalo, protože prý důvody byly zjevné. Úřad měl podle nově schváleného zákona necelé tři týdny po rozhodném jednání vlády zaniknout, jeho kompetence od letošního ledna převzal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Že vláda brojí proti rozsudku, Kodyma nepřekvapilo. Vzhledem k postoji kabinetu vůči jeho žalobě to očekával. "Vláda tímto potvrdila, že veškerá výběrová řízení i do takzvaných nezávislých úřadů probíhají tak, že komise pouze vybere několik kandidátů splňujících kritéria. O vítězi pak rozhodne politicky vláda," kritizuje pro Aktuálně.cz bývalý úředník.
Nepřípustná Kupkova odveta
Příběh kolem nejmenování Kodyma začal mnohem dříve než loni v prosinci. Po zmíněném vítězném konkurzu se chystal ministr dopravy Kupka postoupit vládě návrh na Kodymovo jmenování už loni 15. února. Jenže ten den ráno ministr úředníkovi zavolal s tím, že si potřebuje ověřit jednu informaci.
Kodym ještě coby šéf úřadu v září 2022 písemně informoval Evropskou komisi o podezření, že - zjednodušeně řečeno - stát prostřednictvím Správy železnic vyplacením nájmu ve výši tři miliardy korun za užívání pozemků pod kolejemi neoprávněně zvýhodní České dráhy vůči soukromým dopravcům.
V telefonátu na dotaz ministra Kodym potvrdil, že autorem dopisu je skutečně on. Kupka návrh na jeho jmenování do funkce předsedy úřadu na další funkční období obratem stáhl. Za další týden pak předložil sněmovně návrh zákona na zrušení úřadu, jejž poslanci schválili.
To bylo poprvé, co se Kodym bránil žalobou. Podal ji na ministerstvo dopravy kvůli stažení návrhu na jeho jmenování. A uspěl. Městský soud v Praze loni v listopadu rozhodl, že Kupka se vůči Kodymovi dopustil nepřípustné odvety za jeho "upozornění na možné porušení unijních předpisů".
Vážné pochybnosti kolem nejmenování
Po tomto verdiktu ministr materiál ke jmenování předložil vládě loni 13. prosince. Soud na základě v pořadí druhé úspěšné Kodymovy žaloby uvedl, že odmítavé usnesení kabinetu bez slova vysvětlení úředníkovi nezákonně znemožnilo přístup k veřejné funkci.
"Žalovaná (vláda) byla povinna rozhodnout o návrhu na žalobcovo jmenování na základě racionální úvahy zohledňující legitimní důvody a bez svévole či diskriminace, aby dostála požadavkům na postup dle transparentních a jasných pravidel," stojí v rozsudku, který má redakce k dispozici.
Senát vedený soudcem Jaromírem Klepšem během řízení neuznal argumenty vlády, že nejmenovat Kodyma ředitelem bylo správné i proto, že úřad byl pár týdnů před zrušením a že jde o v důsledku úsporný krok. Soudce jasně konstatoval, že bez ohledu na to kabinet nejednal podle pravidel.
"Potřeba srozumitelného a přesvědčivého odůvodnění je o to naléhavější v případě obestřeném okolnostmi vyvolávajícími vážné pochybnosti o tom, zda žalobcovo nejmenování nepředstavovalo odvetu za jeho dřívější kroky v téže veřejné funkci," stojí v rozsudku k případu, na který upozornily a popisovaly Seznam Zprávy.
Minimální vymahatelnost práva
"Vláda měla znovu rozhodnout o návrhu na jmenování klienta do čela dnes již neexistujícího úřadu podle původního návrhu z února 2023, a to na základě kombinace dvou pravomocných rozsudků Městského soudu v Praze," sdělil redakci Kodymův advokát Kristián Léko, jak měl vypadat správný postup kabinetu.
Kodym nicméně vzhledem ke Kupkovým krokům vedoucím ke zrušení úřadu nemohl očekávat, že ho vláda jmenuje. Sám mluví o tom, že si v první řadě přeje, aby se v soutěžích o veřejné funkce vybíralo podle odbornosti a schopností kandidátů, nikoliv podle aktuální politické motivace.
Po stažení návrhu Kupkou se úředník loni účastnil dvou jiných konkurzů v resortu dopravy, mimo jiné na funkci ředitele Drážního úřadu, který už jednou vedl. Ani v jednom neuspěl, přičemž o výsledcích soutěže se dozvěděl z médií, nikoliv oficiální cestou. Vyhodnotil si to tak, že stát o jeho služby nemá zájem.
"Pracuji v oblasti dopravy v privátním sektoru. Regulaci se nevěnuji. Převedením této agendy pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže regulace železnic prakticky přestala fungovat. Vymahatelnost práva v přijatelném čase je v tomto oboru minimální. Dopravci se s tím musí smířit," dodal Kodym.