Fabrika to tu zamoří, bojí se místní. Do sporu zasáhne Zeman

Markéta Šrajbrová Jan Mates Markéta Šrajbrová, Jan Mates
23. 3. 2015 5:30
Ze skladů na okraji Českého ráje udělala firma Kamax výrobu šroubů. Kolaudaci získala zpětně, což turnovští napadli u soudu. Prezident si vybral k návštěvě právě tuto továrnu. Ke sporu se prý vyjádří.
Zeman rád jezdí do továren, nedávno byl ve Škodovce.
Zeman rád jezdí do továren, nedávno byl ve Škodovce. | Foto: Matej Slávik

Turnov - Co je přednější? Vytvoření šesti set pracovních míst, nebo ochrana čistého vzduchu na samém okraji Chráněné krajinné oblasti Český ráj? Do sporu nadnárodního koncernu Kamax s ochránci životního prostředí v Turnově a okolí ve čtvrtek promluví hlava státu.

Miloš Zeman během návštěvy Libereckého kraje přijede právě do Kamaxu, aby se, jak se píše v plánu cesty, setkal s vedením i se zaměstnanci a poslechl si "představení činnosti společnosti". K diskusi vyzývá i odpůrce firmy, mezi které patří i rohozecký okrašlovací spolek R. O. S. O. S.

Předsedu spolku Lukáše Berndta nepřekvapuje, že Zeman, známý pohrdavým postojem k ekologům, míří právě do Kamaxu.

"Myslím, že můžeme očekávat, že pan prezident z nás nějakým bonmotem udělá ekoteroristy. A že se asi nebude hlásit na stranu lidí, kteří tady z jeho pohledu - a asi nejenom z jeho - dělají zle a nenechávají firmu prosperovat a zaměstnávat lidi," odhaduje Berndt. Dodává však, že protesty během prezidentské návštěvy neplánuje. "My se snažíme být konstruktivní, nechceme moc emoce, to ničemu nepomáhá."

Zeman trval na Kamaxu

Kamax vyrábí pevnostní šrouby pro automobilový průmysl, mimo jiné i pro Škodu Auto. V turnovské průmyslové zóně Vesecko měla firma podle schváleného plánu postavit sklady, ale pak instalovala do jedné z hal kalicí linku, kterou jí kraj zpětně zkolaudoval. Postupně plánuje v areálu zprovoznit dalších šest linek.

"Je podaná správní žaloba ke Krajskému soudu v Hradci Králové. Požadujeme zrušení povolení na kalicí linku," říká Berndt, který postup firmy považuje za salámovou metodu. "Ani nečekali na to, jestli jim to orgány povolí, a už si linku postavili. Potom si protlačili legalizaci," dodává s tím, že se firma zpětnou kolaudací vyhnula obvyklému posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Podle Hradu Zeman návštěvou Kamaxu vyhoví návrhu hostitele, tedy Libereckého kraje. Kamax však nebyl jediným nabídnutým podnikem, prezident měl na výběr.

Zeman si přál navštívit firmu s velkým počtem zaměstnanců, která vyrábí automobilové součástky. Kamax byl na seznamu společností, které kraj v souladu s přáním prezidenta sestavil. "Samozřejmě jsme o tom, že je tam jistá kontroverze s místními, informovali. Nicméně pan prezident na Kamaxu zásadně trval," řekl hejtman Martin Půta.

Firma Kamax Turnov, výrobce pevnostních šroubů pro automobilky
Firma Kamax Turnov, výrobce pevnostních šroubů pro automobilky | Foto: archiv

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček potvrdil, že Zeman o sporech v Turnově ví, a je prý "vysoce pravděpodobné", že se k nim vyjádří. "Pan prezident je seznámen s věcmi, které se tohoto podniku týkají, včetně záležitostí týkajících se například ochrany životního prostředí. Určitě se na to bude v podniku ptát," uvedl mluvčí.

Hejtman naopak doufá, že Zeman soudní spor hodnotit nebude. "Stejně jako se k němu nemůžu vyjádřit já, tak se k němu jen těžko může vyjádřit pan prezident," říká hejtman. Oba politici ale vítají místní, kterým Kamax vadí.

"Pokud přijdou a budou se chovat slušně, tak já budu k jejich případnému protestu přistupovat s velkým respektem, protože oni tam koneckonců bydlí, a jestli mají pocit, že někdo narušuje prostředí, ve kterém žijí, tak oni jenom využívají možnosti, které jim dává právní řád," řekl Půta.

Také Ovčáček zdůraznil, že se prezident případných protestů nebojí. "Bude jedině dobře, když třeba místní, kteří nesouhlasí s touto činností, přijdou na debatu s panem prezidentem," řekl mluvčí.

Jak se ze skladů stane fabrika

Aktuální vyjádření firmy Kamax se redakci nepodařilo získat, telefony ve firmě nikdo nezvedal. Společnost nicméně už dříve zveřejnila podrobné stanovisko. Tvrdí v něm, že od počátku otevřeně prezentovala celý podnikatelský záměr - budoucí výstavbu celého závodu v průmyslové zóně Vesecko, a nikoli jen skladů.

Háček je v tom, že povolení měla původně jen na první etapu, a tou bylo logistické centrum (tedy sklady a expedice). Jenže při jeho výstavbě manažeři náhle změnili plány: místo skladu se v hale začne vyrábět.

"V průběhu výstavby došlo z důvodu nedostatku výrobních kapacit ve skupině Kamax ke změně podnikatelského záměru první etapy výstavby, a to v části realizovat přednostně halu pro tepelné zpracování pevnostních šroubů. Společnost včas zažádala o změnu využívání již zkolaudované stavby," vysvětlovala v lednu v MF Dnes mluvčí Kamaxu Martina Drahoňovská.

Postup proti zákonu. Ale jen jednou

Záměrům Kamaxu se postavil do cesty spolek R. O. S. O. S., který stížnostmi prodlužoval schvalovací řízení. Firma však mezitím nechala vyrobit první kalicí linku, kterou - aniž pro to měla povolení - nainstalovala do haly. "Každý jistě pochopí, že takto drahé a složité technologické zařízení není možno 'uskladnit na dvoře'," uvedla Drahoňovská, přičemž přiznala, že to bylo protizákonné: "Toto krajní řešení byl však jediný případ, kdy naše společnost nepostupovala v souladu se zákonem!"

Proč se turnovští tolik brání spuštění kalicích linek na šrouby?

Při tepelné výrobě se kromě využívání tun chemikálií spaluje obrovské množství zemního plynu, jehož emisí se aktivisté obávají. Kamax argumentuje měřeními z provozu první, už instalované kalicí linky, podle kterých jsou emise hluboko pod povolenými limity.

Podle Berndta je ale problémem to, že Kamax při vyčíslování emisí počítá s nulovým zatížením. "To znamená jako bychom tu měli horský vzduch, což samozřejmě není možné," vysvětluje Berndt a připomíná, že průmyslová zóna už nyní nějaké znečištění způsobuje, v okolí je navíc frekventovaná silnice E 65 a pivovar se zastaralými technologiemi.

Kamax se námitkám o rizicích závodu pro životní prostředí brání tvrzením, že každý rok prochází příslušným auditem. A proti námitkám aktivistů staví argument, že za plného provozu zaměstná až 600 lidí.

"Kalírenská linka je víceméně automatizovaný provoz, který zaměstnává lidi v řádu jednotek, to znamená, že příspěvek k zaměstnanosti v regionu nebude veliký," oponuje ochránce přírody Berndt.

 

Právě se děje

Další zprávy