Pedagog Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol
Školství je jedním z oborů, které pandemie zasáhla a proměnila nejvíce. Škola byla dříve založena na osobním kontaktu žáka s učitelem, používaly se roky zažité metody vyučování. To najednou padlo a muselo se to ze dne na den změnit. Bylo potřeba začít pracovat úplně jiným způsobem.
V první fázi, bohužel, nezafungovaly státní orgány - chyběly nám informace, nevěděli jsme, co se děje, jak se zachovat. Takže jsme se metodou pokusu a omylu posouvali krok za krokem dál. Jsem ale rád, že fungovala kolegialita, jednotlivé školy zapomněly na rivalitu a začaly spolupracovat, sdílet zkušenosti, podporovat se navzájem.
V Česku se také posledních několik let před pandemií hovořilo o tom, že je potřeba provést digitalizaci školství, ale pořád se to odkládalo. A pak se to najednou povedlo za velmi krátkou dobu. Věřím, že tento pokrok vydrží.
Žáky situace donutila k větší zodpovědnosti, museli pracovat mnohem samostatněji než ve školách. A třeba rodiče poznali, že výuka není vůbec taková legrace, jak si někteří mohli myslet.