Dráhy musí vracet peníze, i když za zpoždění nemohou

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
27. 9. 2013 12:00
Soudní dvůr Evropské unie upřesnil výklad unijního nařízení o odškodnění cestujících
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brusel - Ani takzvaný zásah vyšší moc není důvod, proč by cestující ve vlakové dopravě neměli mít nárok na kompenzace za zpoždění. Železniční dopravci v celé Evropské unii proto nemohou ve svých obchodních podmínkách vylučovat proplácení kompenzací v případě, že za zpoždění může třeba bouřka, spadlý strom, sesuv půdy nebo stávka.

Rozhodl tak Soudní dvůr Evropské unie, na nějž se se žádostí o upřesnění výkladu evropského Nařízení o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě obrátil rakouský nejvyšší správní soud. Ten musí rozhodnout o žalobě rakouského železničního podniku ÖBB-Personenverkehr proti rozhodnutí, kterým mu rakouský drážní úřad uložil povinnost odstranit z všeobecných obchodních podmínek právě ustanovení vylučující odškodnění v případech vyšší moci.

Podle evropské legislativy mají cestující při zpoždění trvajícím jednu až dvě hodiny nárok na vrácení nejméně čtvrtiny ceny ze zakoupené jízdenky, při delším zpoždění musí dopravce vracet minimálně polovinu ceny.

Rozsudek Soudního dvora EU ale dále říká, že stejné pravidlo, jaké platí pro kompenzaci v podobě vrácení části ceny jízdenky, se automaticky nevztahuje na náhrady škod, které cestujícímu mohly vzniknout v souvislosti se zpožděním. Jde například o náhradu za letenku při zmeškání letu, cenu za taxi nebo o ušlý zisk v případě zmeškání obchodní schůzky.

V Česku platí nařízení EU o kompenzacích za zpoždění zatím jen na mezistátní spoje. Na vnitrostátní spoje si totiž vláda Jana Fischera vyjednala v roce 2009, kdy nařízení v EU začalo platit, pětiletý odklad - tedy do prosince 2014. Ministerstvo dopravy tehdy odklad vysvětlovalo tím, že v České republice stále probíhá modernizace železniční sítě a nemalá část zpoždění je tak způsobena právě tím, že probíhají stavební práce. Proto by kompenzace nespravedlivě přešly k dopravcům.

I tak už ale někteří čeští dopravci kompenzace zavedli. Například soukromá společnost Leo Express se ztotožňuje s rozsudkem Soudního dvora EU a vrací část ceny jízdenky i v případě, že za zpoždění může vyšší moc. Dominantní České dráhy ale dosud v obchodních podmínkách mají zásah vyšší moci jako důvod, pro který cestující při zpoždění vlaku přichází o nárok na kompenzaci. „V případě zásahu vyšší mocí se kompenzace stejně jako v jiných členských státech EU dosud nevyplácely," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ve vnitrostátních spojích odškodňovat nemusíme

Budou to České dráhy po aktuálním rozhodnutí Soudního dvora EU měnit? U mezistátní dopravy ano. U vnitrostátní ještě není jasno.

„Platí obecně výjimka z legislativy EU, takže ve vnitrostátní dopravě podle platné legislativy nemusíme odškodňovat vůbec. Poskytování odškodného ve vnitrostátní dopravě je naše aktivní vstřícné gesto k našim zákazníkům a poskytujeme zde odškodné za závady způsobené a ovlivnitelné železniční dopravou (tedy nejen přímo naší společností, ale také v případě závad na infrastruktuře, kterou neobhospodařujeme). O případném odškodnění v případě zásahu vyšší moci tak teprve budeme rozhodovat," odpovídá Šťáhlavský.

 

Právě se děje

Další zprávy