V pracovním týdnu prakticky není dne, aby moderátoři v ranním dopravním zpravodajství nevyjmenovávali kolonami ucpané silnice a ulice v Praze. Posluchači tak mohou nabýt dojmu, že v metropoli "jezdí do práce autem každý". Jenže data ukazují, že to tak ve skutečnosti vůbec není.
Zatímco v celém Česku vyjíždí do práce autem pravidelně šest z deseti zaměstnaných, v Praze je to polovina, tedy tři lidé z deseti, uvádí v aktuálním vydání týdeník Ekonom.
V druhém největším městě, v Brně, sedají do aut ráno čtyři z deseti lidí. V ostatních krajských městech se jedná zhruba o polovinu pracujících.
Naopak nejčastěji využívají auto pro cesty do zaměstnání lidé v Karlovarském kraji a na Vysočině. Tedy v regionech s horší dopravní dostupností a méně rozvinutou veřejnou dopravou.
Zajímavý je i podíl mezi lidmi, kteří během cest do práce sedí za volantem, a těmi, kteří se vezou na sedadle spolujezdce. Zatímco řidičů jedoucích do zaměstnání je v celé Česku 1,8 milionu, spolujezdců je desetkrát méně, vyplývá z podrobných údajů Českého statistického úřadu.
Vlakem cestují do práce pouze tři procenta Čechů. Na železničních tepnách ale lze najít i města, kde ráno chodí na zastávku více než třetina lidí. Jedná se o sídla v blízkosti Prahy, jako je Lysá nad Labem, Český Brod či Černošice. Často železnici využívají i obyvatelé měst v okolí Brna.
Kolo jako nejčastější dopravní prostředek při cestách do zaměstnání zaškrtl ve sčítacích formulářích jeden z pětadvaceti Čechů. V rovinatých regionech na východě Čech, střední a jižní Moravě se jednalo i o každého šestého pracujícího.
Cyklisty tak lze po ránu potkat zejména v ulicích Pardubic a Hradce Králové. A také v obcích v okresech Prostějov a Uherské Hradiště. Na jihu Čech pak v Třeboni či Českých Budějovicích.
Přes 356 tisíc Čechů má práci tak blízko od svého bydliště, že nemusí využívat žádný dopravní prostředek a chodí do ní pěšky. Jedná se především o zaměstnance na Vysočině a v Libereckém kraji.