Dobeš chce mít ze sestry D1 hlavní evropskou magistrálu

Pavel Baroch
13. 12. 2011 5:00
Pokud bude R35 zařazena do základní evropské sítě, dostane z Bruselu dříve peníze
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš chce urychlit výstavbu hradecké rychlostní silnice, aby odlehčil přetížené páteřní dálnici D1.

A jelikož státní pokladna na silnici R35 nemá peníze, snaží se přesvědčit Brusel, aby trasu z Liberce přes Hradec Králové do Olomouce zařadil do základní evropské dopravní sítě, která je označována zkratkou TEN T.

Evropská komise chce tuto základní síť dokončit do roku 2030. V případě, že by Brusel do této kategorie zařadil i hradeckou R35, mohlo by se s její stavbou začít už relativně brzy, zhruba do sedmi osmi let. A značná část strategické komunikace za desítky miliard korun by se postavila za eura.

Ministr Dobeš už o tom jednal s místopředsedou Evropské komise a komisařem pro dopravu Siimem Kallasem.

V Bruselu zatím vítězí D1

Zásadním problémem se ukazuje to, že Brusel zatím počítá do základní dopravní sítě právě souběžnou brněnskou dálnici, na jejíž modernizaci se ministerstvo dopravy právě chystá.

Ministr Pavel Dobeš chce zařadit hradeckou R35 mezi hlavní evropské komunikace.
Ministr Pavel Dobeš chce zařadit hradeckou R35 mezi hlavní evropské komunikace. | Foto: Jan Langer

"Výhodou severní varianty je, že umožní propojení primárních uzlů Wroclaw a Vídeň," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Dodal, že na rozdíl od D1 má hradecká dálnice víceúčelové využití, protože v Pardubicích je plánován dopravní uzel spojující silniční, železniční a lodní dopravu.

Jednání o osudu hradecké R35 budou pokračovat příští rok. Pokud by nedopadla podle představ českého ministerstva dopravy, stavba rychlostní silnice by se nejspíš výrazně protáhla, nejspíš až k roku 2050.

"Peníze zatím nejsou a ani prognóza na další roky není příznivá," řekl Aktuálně.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. 

Podle neoficiálních informací škodí Česku i to, že se při stavbě dálnic nedodržují evropská pravidla, takže Brusel nechce tyto klíčové stavby proplatit. Typickým příkladem je D8 přes České středohoří.

Brněnská dálnice volnější o čtvrtinu aut

Hradecká R35 by přitom mohla z brněnské D1 odvést 20 až 25 procent automobilové dopravy. Podle Jiřího Švorce, zmocněnce ministra dopravy pro D1 a R35, má ovšem hradecká rychlostní silnice i nezanedbatelný regionální charakter. Především pro Hradec Králové, Pardubice, Chrudim nebo Vysoké Mýto.

Na chybějící rychlostní silnice R35 doplácejí i Dašice u Pardubic:

"Veškerá tranzitní doprava vede přes tato města," řekl Aktuálně.cz Švorc. Mezi Hradcem a Pardubicemi je sice dokončená čtyřproudá komunikace, ale dál už musí kamiony a další auta přes města.

Stavba je v nedohlednu

Stavba dalších částí R35 je v přípravě. Úsek Opatovice - Časy, který vede od Hradce Králové směrem na východ, je právě v územním řízení. Pro navazující etapu Časy - Ostrov (u Vysokého Mýta) už bylo vydáno územní rozhodnutí. Pro další části se zpracovává vliv stavby na životní prostředí (EIA).

Pro Pardubicko a Královéhradecko je přitom stavba od Opatovic do Ostrova (před Vysokým Mýtem) klíčová, protože by odvedla tranzitní dopravu. Spolu s dokončením mimoúrovňové křižovatky u Hradce Králové je na tento úsek potřeba okolo 13 miliard korun bez DPH.

Jenže peníze stát v dohledné době mít nebude, takže je zatím nejisté i to, kdy bude rychlostní silnice R35 postavená aspoň ve východních Čechách. "O jakýchkoliv časových horizontech je obtížné hovořit," poznamenal dálniční zmocněnec Jiří Švorc.

 

Právě se děje

Další zprávy