Praha – Do sporu, který vedou České dráhy se Škodou Transportation kvůli opožděné dodávce dvacítky lokomotiv za 2,5 miliardy korun, se zapojí i advokátka Hana Marvanová. Na pomoc ji povolalo ministerstvo dopravy. Vyplývá to ze smlouvy, kterou ministerstvo zveřejnilo v registru smluv. "Byla jsem požádána ministrem dopravy Danem Ťokem," potvrdila sama Marvanová.
České dráhy se totiž snaží zvrátit výsledek arbitráže, která přiřkla Škodě Transportation více než miliardu korun. A to přes to, že strojírenská firma objednané lokomotivy dodala se čtyřletým zpožděním. Kvůli rozhodnutí arbitrů podal dopravce trestní oznámení.
Marvanová, která byla v minulosti mimo jiné i náměstkyní ministryně spravedlnosti, však nebude zastupovat České dráhy, ale právě ministerstvo dopravy. To se rozhodlo, že do případu vstoupí jako vedlejší účastník, protože v Českých drahách vykonává jménem státu akcionářská práva.
Vybrali jsme ji pro zkušenost
"Právníci ministerstva dopravy doporučili do řízení vstoupit jako vedlejší účastník sporu a zároveň kvůli zkušenostem s těmito typy řízení vybrali advokátní kancelář paní Marvanové," uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold, podle nějž je cílem "využít maximálně její znalosti, a tudíž i ušetřit při řešení této problematiky".
Cena, za kterou bude Marvanová pro stát pracovat, je přitom neobvykle nízká. Pouhých 600 korun za hodinu. Marvanová se zavázala pracovat pro ministerstvo dva roky, kdy může naúčtovat maximálně 166 hodin.
Sama přiznává, že to není běžná suma a sama si účtuje podstatně více. A Ťok jí zakázku nabídl na přímo bez soutěže. "Není to běžná sazba. Byla jsem požádána a takto to bylo navrženo," řekla s tím, že nabídka přišla poté, co případ rozsáhle komentovala jménem iniciativy Vraťte nám stát. Iniciativa, kterou spoluzaložila, totiž poukázala na "obrovský korupční potenciál" rozhodčího řízení právě s odkazem na arbitráž se Škodou Transportation. O tom, jak konkrétně může v případu pomoci, ale nechtěla Marvanová mluvit.
Dostaneš pozdě, ještě dostaneš penále
Dvacítku lokomotiv za celkem 2.5 miliardy korun si České dráhy objednaly u plzeňské firmy v roce 2004. První stroje měla firma dodat v roce 2009, ale dodala je až se čtyřletým zpožděním.
Dráhy se proto obrátily na rozhodčí soud a požadovaly, aby výrobce zaplatil takřka miliardové penále za pozdní dodání. Škodovka to odmítla a kontrovala požadavkem na půlmiliardový doplatek. Rozhodčí soud poté vynesl verdikt, podle nějž dráhy – byť dostaly lokomotivy s mnohaletým zpožděním – musí doplatit necelou půlmiliardu a k tomu ještě 760 milionů korun na úrocích.
"Škodě Transportation byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy," kvitovala už dříve verdikt arbitráže mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. A poukázala na to, že firma navrhovala mimosoudní vyrovnání, na které dráhy nepřistoupily.
Rozhodce byl podjatý, tvrdí právník drah
Dráhy poté podaly kvůli rozhodčímu verdiktu trestní oznámení. "Je patrné, že rozhodci mohli zamlčovat klíčové skutečnosti a provedené důkazy," uvedla společnost počátkem loňského roku v trestním oznámení, které pro ně zpracoval advokát Karel Muzikář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges.
A poukázaly mimo jiné na to, že nejméně jeden z arbitrů byl podjatý – pracoval totiž pro poradenskou firmu Ernst & Young, která pro Škodu Transportation připravovala posudky právě pro zmíněnou arbitráž.
Policie však uvedené trestní oznámení odložila. "S tím nesouhlasíme a podali jsme proti tomu stížnost," uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Dráhy také podaly k soudu žalobu, v níž požadují výsledek arbitráže zrušit. Ač ji podaly již koncem roku 2015, soud ještě nenařídil jednání.