Ťok: Ať Škoda Transportation vysvětlí, komu putují peníze z předražených lokomotiv

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 20. 11. 2015 20:15
Spor ministra dopravy se Škodou Transportation vychází z dlouhodobé pře o cenu dodávky 20 lokomotiv pro České dráhy. Rozhodčí soud počátkem týdne určil, že dráhy mají doplatit přes 1,2 miliardy korun. ČD proti tomu podaly žalobu. Výsledek prohrané arbitráže označil Ťok za tunelování drah v přímém přenosu. Ministr jen odvádí mediální pozornost od problémů jeho resortu, jako jsou mýto, registr vozidel a řada dalších, říká šéf Škody.
Ministr dopravy Dan Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok | Foto: René Volfík/FOTOREPO

Plzeň - Škoda Transportation připravuje žalobu na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Poškozují ji jeho výroky v kauze arbitráže Českých drah (ČD) a plzeňského podniku, sdělil v pátek generální ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák. Ministr prohlásil, že se žaloby neobává.

"Nenechám se nějakými žalobami zastrašit. Škoda Transportation by měla spíše transparentně vysvětlit, komu peníze z předražených lokomotiv putují a kdo se tedy skrývá za kyperskou společností CEIL LTD, která je jediným akcionářem podniku. Tím by určitě svou pověst zlepšila. Já jí rozhodně říkáním pravdy poškodit už nemůžu," uvedl v tiskovém prohlášení ministr.

ČD vedou se Škodou dlouhodobý spor o cenu dodávky 20 lokomotiv. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře počátkem týdne určil, že dráhy mají doplatit 468 milionů korun ke kupní ceně a 760 milionů korun jako inflační navýšení. ČD proti tomu podaly žalobu.

Ťok vyzval ČD, aby Škodě více než 1,2 miliardy korun neplatily. Výsledek prohrané arbitráže označil za tunelování drah v přímém přenosu. Dále uvedl, že je velmi zvláštní, když místopředseda rozhodčího soudu vlastní právní kancelář, která zastupuje Škodu. Ministerstvo dopravy už podalo žalobu proti verdiktu arbitrážního soudu.

Podle Škody nejsou Ťokovy výroky ničím podložené. Považuje je za šikanózní a vzhledem k tomu, že prý výrazně poškozují její dobré jméno, připravuje žalobu na jeho ochranu.

"Je to velmi nešťastná situace. Ministr jen odvádí mediální pozornost od problémů jeho resortu, jako jsou mýto, registr vozidel a řada dalších. Jeho výroky nejsou ničím podložené. Obviňuje českou firmu se 150letou tradicí, která zaměstnává 5000 lidí a platí daně v České republice," řekl Ignačák.

Škoda podle něj nemá jinou možnost než podat žalobu. "Jsme osočováni a napadáni a přitom nám od prvopočátku nešlo o nic jiného, než doplatit dlužnou částku, kterou nám ČD zadržovaly a na kterou ze smlouvy máme nárok," uvedl.

Ministr dopravy Dan Ťok se žaloby ze strany Škoda Transportation neobává. "Naopak, jsem rád, že se tímto případem bude zabývat policie," uvedl v pátek po jednání vlády. Doufá rovněž, že se policie bude zabývat šířeji i fungováním rozhodčího soudu.

Škodovka vítá, že byl spor s ČD po letech ukončen. Podle Ignačáka nikdy nedávala přednost arbitráži, ale hledala mimosoudní dohody s ČD. Pokusů bylo několik, hlavně loni. "V červenci jsme byli velmi blízko dohodě. Byla postavená na tom, že náklady ČD budou pouze 250 milionů korun. Bohužel, tehdejší vedení ČD s dohodou neuspělo v dozorčí radě kvůli stanovisku ministerstva dopravy. Dohoda se zamítla, z čehož pak vznikla pro ČD současná ztráta 860 milionů korun," řekl.

V roce 2010 vedení ČD na doporučení právníků rozhodlo o zadržování plateb Škodě. "Od roku 2010 do včerejška (čtvrtka) nám zadržovali část kupní ceny. Smlouva jasně hovoří o tom, že pokud je kupující ve zpoždění, tak má prodávající nárok na posun termínu," řekl ředitel.

Smlouvu s ČD podepsala Škoda v roce 2004. O rok později se začaly připravovat nové evropské technické normy, které měly vliv na konstrukci a výrobu lokomotivy. "Normy byly vydány až v roce 2008 a bylo nutné je do výroby zapracovat," řekl Ignačák. Díky velkému nasazení techniků lokomotiva vyjela do provozu v roce 2010 v nákladní dopravě a v roce 2011 v osobní. "Spolupráce s ČD si velmi vážíme. Po celou naši historii funguje velmi dobře," dodal.

České dráhy si u Škody objednaly 20 elektrických lokomotiv za 2,5 miliardy Kč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 8 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy