"K detailům tohoto staršího případu se nemůžu vyjadřovat. V obecné rovině ale mohu potvrdit, že se v minulosti BIS skutečně podařilo zabránit obchodu se zbrojním materiálem směrem z České republiky do KLDR," řekl Deníku N mluvčí zpravodajské služby Ladislav Šticha. Dodávat zbrojní materiál do KLDR je zakázané, vztahuje se na něj embargo.
Podle informací listu diplomat kontaktoval českého podnikatele a poptával náhradní díly na staré sovětské tanky T-54 a T-55, které dodnes severokorejský režim využívá. Sháněl ale i náhradní díly k obrněným vozům BMP2, BRDM a BTR nebo letadlům L-39, které od 70. let vyrábělo Aero Vodochody a s nimiž severokorejští piloti létali.
Kromě náhradních dílů se obchodní tajemník snažil sehnat i malé drony, píše Deník N. "Šlo o stroje s rozpětím přes jeden metr, které měly ve vzduchu vydržet necelou hodinu a byly schopné nést záznamové zařízení," řekl listu vysoce postavený zdroj z české vlády. Diplomat byl podle Deníku N ke shánění vojenského materiálu nucen vlastními tajnými službami a svými nadřízenými.
"Poptávky obchodnímu tajemníkovi zadával zástupce tří severokorejských společností, které jsou zapojené do zbrojního programu KLDR. Tenhle pán pak působil jako obchodní tajemník KLDR v Německu," řekl Deníku N zdroj, jehož informace se redakci podařilo ověřit ze zdrojů v české diplomacii. Do dodávek byly podle Deníku N zapojeny i tři české firmy, jejichž jména se listu nepodařilo získat.
BIS informace představila vládě a v Černínském paláci požádala o vyhoštění diplomata. Ministerstvo diplomata vyhostit odmítlo, protože o rok dříve byl kvůli jinému případu vyhoštěn předchozí ekonomický diplomat. Podle zdroje Deníku N byl diplomat donucen odjet zpět přes Čínu do KLDR.