Olomouc - I když jsou stranami vládní koalice, ve volbách do senátu nemohly TOP 09, ani Věci veřejné příliš zabodovat.
To, že Věci veřejné nezískali ani jedno senátorské křeslo a TOP 09 jenom dvě, je podle politologů logické. Na rozdíl od zavedených stran nemají kde brát osobnosti, které se už osvědčily v komunální nebo krajské politice.
"Většinový systém voleb do Senátu určité osobnosti vyžaduje," říká politolog Tomáš Lebeda. "A tady je logické, že ty nové strany jimi nedisponují."
Na starosty neměli
Jeho kolega Petr Just pak připomíná, že z prvního kola voleb nepostoupili ani kandidáti těchto stran, kteří měli potenciál být silnými regionálními osobnostmi. "Bývalý rektor pardubické univerzity Málek, který dokonce kandidoval jako společný kandidát Věcí veřejných a TOP 09, nepostoupil ani do druhého kola," uvádí Just jeden z příkladů.
Další přidává olomoucký expert Pavel Šaradín. "Například v obvodu Kroměříž kandidovali za KDU-ČSL, ODS i ČSSD starostové nějakého význačnějšího města. A proti nim za TOP 09 primářka ARO Lenka Mergenthalová - a skončila čtvrtá," říká.
"Pro nové strany je to signál, že hodně záleží na kandidátech. Ony jsou z mnoha důvodů slabší. Nabídli možná o něco horší kandidáty než ty etablované strany," dodává Roman Chytilek.
Celostátní značka nezabírá
Značku a politický marketing u TOP 09 podrobněji studovala brněnská politoložka Anna Matušková.
"V senátních volbách kampaň a značka TOP 09 nemohla zabrat, protože nemají ještě vybudovanou strukturu a hodně jejich kandidátů nebylo ještě tak známých," říká Matušková. "A to pravicové spektrum bylo dost přebrané. Tady hodně volí lidé svého senátora, kterého znají."
"Značka je nějakou alternativou, ale ne v komunální politice ani v té senátní," soudí Pavel Šaradín. "A myslím, že oni všechno vsadili na Prahu."
A další expert Josef Mlejnek dodává: "Pro TOP 09 a VV je to vzkaz, že potřebují nějaké pevné voličské jádro. Zvláště Věci veřejné."
Kampaň přebil komunál
Politologové se celkově shodli, že kampaň před volbami byla mnohem méně agresivní, zároveň ale také méně nápaditá.
"Negativní kampaň byla viditelnější ve sněmovních volbách," srovnává různé druhy voleb expertka na politický marketing Eva Lebedová. "Komunální volby pracují s jinými tématy a tam by ta negativní kampaň nemusela být srozumitelná."
Senátní kampaň se však podle expertů hodnotí těžko - to proto, že ji zcela jasně přebila kampaň komunální.