Učit se o penězích některé žáky děsí, jiní už investují do akcií, popisují učitelé

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
27. 12. 2023 18:37
Finanční vzdělávání patří už deset let do osnov středních škol. V prvních ročnících je přitom téměř pětina žáků finančně negramotných, zjistila Česká školní inspekce. Ředitelé i učitelé vidí problém v neznalosti základů matematiky. "Má se od útlého věku učit jako dril," myslí si někteří. Studentům často nabízí volitelné semináře, které je naučí se ve financích orientovat.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko. 

Tomáš Řežáb, ředitel Střední průmyslové školy Ostrava-Vítkovice
Tomáš Řežáb, ředitel Střední průmyslové školy Ostrava-Vítkovice | Foto: Tomáš Řežáb

Tomáš Řežáb, ředitel Střední průmyslové školy Ostrava-Vítkovice

Problém bude spíš už na základních školách. Analýza České školní inspekce sice ukazuje, že je téměř pětina žáků finančně negramotných, ale testovala studenty v prvních ročnících středních škol. Lepší statistiky brzdí hlavně neustálé změny ve vzdělávací soustavě, které nevnímám jako šťastné. Stále více se potýkáme s tím, že žáci přicházejí na střední školy bez základních návyků, znalostí násobilky, orientace v jednotkách a jejich převodech.

Neviním z toho ale učitele základních škol. Podle mě je to chyba celkové koncepce, kdy zejména v nižších ročnících základních škol by se měla matematika učit jako tvrdý dril. Dítě má v raném věku nejlepší předpoklady k tomu přijímat informace a je připraveno si je zapamatovat. Na takto získaných základních předpokladech pak může v následujících letech seriózně stavět, budovat si logické myšlení a tak se i orientovat ve financích.

Sám jsem prošel klasickým vzděláním a vím, že jsem nikdy ani s finanční ani jinou gramotností neměl problém. Na naší škole finanční gramotnost učíme v předmětu Matematika a Ekonomika.

 

Právě se děje

Další zprávy