Učit se o penězích některé žáky děsí, jiní už investují do akcií, popisují učitelé

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
27. 12. 2023 18:37
Finanční vzdělávání patří už deset let do osnov středních škol. V prvních ročnících je přitom téměř pětina žáků finančně negramotných, zjistila Česká školní inspekce. Ředitelé i učitelé vidí problém v neznalosti základů matematiky. "Má se od útlého věku učit jako dril," myslí si někteří. Studentům často nabízí volitelné semináře, které je naučí se ve financích orientovat.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko. 

Tomáš Měkota, zastupující ředitel Gymnázia J. K. Tyla
Tomáš Měkota, zastupující ředitel Gymnázia J. K. Tyla | Foto: Tomáš Měkota

Tomáš Měkota, zastupující ředitel Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové

Na našem gymnáziu se o financích studenti učí v hodinách základů společenských věd, částečně v prvním ročníku, detailněji pak ve třetím. Tam je tématu financí v každodenním životě věnován zhruba měsíc. Žáci se s finanční gramotností setkají i v hodinách matematiky ve čtvrtém ročníku, kde také porovnávají různé možnosti spoření nebo půjček.

Zájemcům nabízíme i dvouletý volitelný předmět finanční a občanskoprávní gramotnost, který si každoročně volí kolem 50 žáků. V něm se věnují otázkám rozpočtu domácnosti, investicím, zadlužení, podnikání a podobně.

Plánujeme také začít se studentskými firmami. Velká část žáků se o finanční gramotnost zajímá, většině základních konceptů i rozumí. Někteří z těch starších dokonce už aktivně investují například do akcií nebo sami úspěšně podnikají. Ve výuce poměrně dobře fungují různé konkrétní příklady. Když používáme jen abstraktní a teoretické pojmy, porozumění to spíše brání.

 

Právě se děje

Další zprávy