To, jak se v jednotlivých zemích osvědčilo trestání řidičů podle bodového systému, posuzují nyní experti na mezinárodní konferenci organizace IRTAD v Brně. Jejími členy jsou prakticky všechny země OECD.
Například ve Francii očekávají, že letos poklesne počet usmrcených při dopravních nehodách zhruba o čtrnáct procent. Jean-Paul Chapellon z tamního ministerstva dopravy to přičítá právě zavedení trestných bodů.
Nová čísla o bodech
- V Česku dostalo podle nejnovější statistiky ministerstva dopravy k 22. listopadu dvanáct trestných bodů (a přišlo na rok o řidičský průkaz) 74 řidičů.
- V tomto počtu ovšem nemusí být motoristé, u nichž policisté zjistili, že před jízdou pili alkohol.
- Aspoň jeden tresný bod dostalo 178 385 řidičů, což jsou dvě až tři procenta všech motoristů. Řidičský průkaz má zhruba šest milionů lidí.
- K hranici dvanácti bodů se blíží další desítky motoristů. Deset a jedenáct tresných bodů má šesedát sedm osob.
"Tento systém je efektivní, i když určité pochybnosti o něm byly," řekl Chapellon na konferenci, kde si zhruba 120 expertů z celého světa vyměňuje zkušenosti z bezpečnosti dopravy.
900 tisíc se polepšilo
Ve Francii platí, že se řidičům vrátí všechny odebrané body, pokud rok jezdí předpisově. "Devět set tisíc řidičů dostalo body nazpátek, to znamená, že nespáchali žádný přestupek," řekl Chapellon.
Pozitivně také hodnotí bodový systém v Rakousku, kde ho úřady zavedly vloni. V zemi poprvé po deseti letech klesají počty nehod i usmrcených.
"Zatím jsme dopady bodového systému zcela nevyhodnotili. Jsem si ale zcela jistý, že je velmi přínosný," prohlásil Stefan Hoeglinger z rakouského odborného ústavu, který se zabývá bezpečností provozu.
V Česku je o pětinu méně mrtvých
V Česku zahynulo na silnicích za prvních devět měsíců roku zhruba o devatenáct procent méně lidí než vloni. Republika se tak v mezinárodním srovnání řadí při snižování tragických nehod k premiantům.
"Patříme mezi špičku díky razantnímu nástupu bodového systému," konstatoval Josef Mikulík, ředitel Centra dopravního výzkumu, které mezinárodní konferenci v Brně pořádá.
V sedmi státech organizace IRTAD včetně Česka se v posledních letech snížil počet usmrcených o více než patnáct procent. Nejvýznamnějšího úspěchu dosáhla Francie, kde mezi lety 2000 a 2005 klesly nejtragičtější nehody o třetinu. Kromě bodového systému si to odborníci vysvětlují i masivním nasazením automatického sledování rychlosti vozidel.
"Při snížení rychlosti o pět procent klesá úmrtnost o pětinu," připomněl Jack Short, generální sekretář Evropské konference ministrů dopravy.
Riziko usmrcení je 2,5krát vyšší
Ačkoli Česko patří při snižování nejtragičtějších následků dopravních nehod v posledních měsících ke světové špičce, podrobnější srovnání ukazuje, že na českých silnicích stále umírá příliš mnoho lidí.
Riziko, že bude při nehodě někdo usmrcen, je podle mezinárodních statistik v Česku stále přibližně 2,5krát vyšší než ve vyspělých evropských státech.
Od září, dva měsíce po zavedení bodového systému, se přitom počet usmrcených na silnicích zvýšil. V polovině září přitom zahynulo šestnáct lidí, což bylo nejvíce v letošním roce.
Stejný "černý" víkend se zopakoval ještě na přelomu září a října. Při několika dalších víkendech se počty urmcených k tomuto rekordu přiblížily.
"To se stalo v Irsku," řekl Jack Short z Evropské konference ministrů dopravy, podle něhož je potřeba větší důslednosti při dodržování silničních předpisů i při informování veřejnosti o bezpečnosti provozu.
Podle Josefa Mikulíka z Centra dopravního výzkumu je za poklesem disciplíny řidičů také to, že policie je na silnicích málo vidět.
Policejní prezídium už oznámilo, že příští rok hodlá dopravní policisty výrazně posílit o kolegy z jiných oddělení.