Černý rok pro chodce. Zahynuly jich téměř dvě stovky

Pavel Baroch
24. 1. 2008 12:50
Nejvíce chodců zemřelo při nehodách v noci
I přes řadu dopravních upozornění projíždějí řidiči přes přechod vyšší rychlostí, než je zde povolená.
I přes řadu dopravních upozornění projíždějí řidiči přes přechod vyšší rychlostí, než je zde povolená. | Foto: Tomáš Adamec

Praha - Na silnicích vloni zahynulo 192 chodců, což je o 21 víc než v roce 2006. Podle policistů je znepokojivé i to, že nejvíce tragických střetů mezi autem a chodce se stalo v nočních hodinách. A že těchto tragických havárií přibylo.

"Například při nehodách mimo obec bylo v roce 2007 usmrceno 67 chodců, z toho 57 chodců při nehodách v noční době, tedy 85 procent," konstatoval Josef Tesařík z Policejního prezídia.

Do policejní statistiky se dostal například chodec, který v polovině listopadu vedl kolo po silnici u Starého Máteřova na Pardubicku. Srazilo ho projíždějící auto, muž těžkým úrazům podlehl.

Chodci jsou špatně vidět, upozorňuje policie

Podle policistů je velkým problémem to, že chodci jsou zvláště v noci špatně vidět.

Mrtví chodci

  • Při nehodách končících srážkou s chodcem bylo v roce 2007 usmrceno 192 chodců, z toho 128 v noci.
  • Oproti roku 2006 zahynulo o 21 chodců víc, v noci o 32 chodců víc.
  • V obcích zemřelo 125 chodců, z toho 71 v noci, což je o 27 víc než v roce 2006.
  • Mimo obec zahynulo 67 chodců, z toho 57 v noci.

Kvůli tomu nejspíš zemřel minulý týden muž na frekventované silnici u Dynína na Českobudějovicku. Muž měl na sobě šedé oblečení, auto ho srazilo, když brzy ráno přecházel silnici. "Řidič řekl, že chodce neviděl," konstatoval jihočeský policejní mluvčí Jaroslav Beran.

Josef Tesařík z Policejního prezídia upozornil, že ve skandinávských zemích mají chodci povinnost chodit po krajnicích silnic v oblečení s reflexními výšivkami, ve Finsku dokonce musí mít kapesní svítilnu, aby byli lépe vidět.

S tím, že chodci jsou málo vidět, souhlasí i Václav Špička ze sdružení Autoklub. "Nedodržují doporučení, aby nosili oblečení, které na ně za snížené viditelnosti upozorní řidiče," řekl Aktuálně.cz Špička.

V některých případech je ovšem jednozančně vina na straně řidičů. Například když vloni na jaře v Praze porazila dodávka na přechodu pro chodce dvě ženy. Ani jedna z nich nepřežila. Řidič jel podle všeho rychleji než povolených padesát kilometrů a navíc se odmítl podrobit zkoušce na alkohol.

U problematického přechodu pro chodce se nyní pravidelně střídají strážníci Městské policie a v případě potřeby pomohou chodcům zastavit projíždějící auta. Ani před policistou se ale mnohdy rozjetá auta hned nezastaví. "Někdy zastaví až třetí, čtvrté vozidlo," svěřil se strážník.
U problematického přechodu pro chodce se nyní pravidelně střídají strážníci Městské policie a v případě potřeby pomohou chodcům zastavit projíždějící auta. Ani před policistou se ale mnohdy rozjetá auta hned nezastaví. "Někdy zastaví až třetí, čtvrté vozidlo," svěřil se strážník. | Foto: Tomáš Adamec

Proč mrtvých přibylo právě loni?

Policejní prezídium ani oslovení experti ovšem nedokáží odpovědět na otázku, proč mrtvých chodců přibylo právě vloni. Nejspíš jde o shodu okolností.

"Nemám žádné informace, které by zdůvodnily, proč usmrcených chodců přibylo právě vloni," poznamenal Václav Špička z Autoklubu.

"Těžko na to odpovědět, proč zrovna vloni," dodal i Josef Tesařík z Policejního prezídia. Uvedl, že jedním z důvodů může být například to, že se zrušily regionální linky, takže lidé chodí z vesnice do vesnice častěji pěšky. "Pro přesné důvody by se ale musel vypracovat speciální průzkum," tvrdí Tesařík.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka pro Aktuálně.cz uvedl, že větší bezpečností chodců se bude věnovat i expertní komise, která vznikla proto, aby připravila návrhy na změny dopravních předpisů a tresty za jejich porušení.

 

Právě se děje

Další zprávy