Největší problém na silnici? Mladí řidiči. A motorkáři

Pavel Baroch
16. 1. 2008 0:00
Dvaačtyřicet procent mrtvých jsou lidé mladší 35 let
Motocykl po havárii
Motocykl po havárii | Foto: Policie ČR

Praha - Na českých silnicích loni zahynulo o 167 lidí víc než v roce 2006, přičemž takřka z poloviny se na tomto nárůstu podíleli řidiči do 35 let.

Aktuální policejní statistická čísla tak potvrzují, že právě mladí motoristé jsou nejrizikovější dopravní skupinou.

Při dopravních nehodách, které zavinili mladí šoféři, zahynulo loni o 75 lidí víc než v roce předchozím. Mladí lidé jsou také nejčastějšími obětmi dopravních nehod.

"Souhrně lze konstatovat, že osoby mladší 35 let představují bezmála 42 procent z celkového počtu usmrcených," konstatoval Josef Tesařík z Policejního prezidia. Celkem loni zahynulo při dopravních nehodách 1123 lidí.

Jen ve věkové kategorii 25 až 34 let zahynulo loni 244 lidí, což je o šedesát víc než v roce předchozím.

(Pod grafem text pokračuje)

Foto: Aktuálně.cz

Nejzávažnější nehody? Havárie motorkářů

To, že mladí lidé při řízení nejvíce riskují, dokládají i tragické nehody motorkářů, kde na tisíc nehod připadá bezmála 39 usmrcených lidí. Průměrná hodnota tohoto ukazatele je přitom 6,15 usmrcených na tisíc bouraček.

Narůstající počet usmrcených motorkářů - především mladých lidí - eviduje policie už delší dobu. A z vyšetřování tragických nehod vyplývá, že si za ně mladí řidiči motorek mohou především sami.

"Ze 108 obětí v roce 2006 jich celkem 54 zemřelo kvůli vysoké rychlosti. Nedání přednosti v jízdě na motocyklu mělo na svědomí dalších 21 životů a dalších 13 lidí zemřelo po špatném předjíždění a následné kolizi s jiným vozidlem," řekl Roman Skřepek z Policejního prezídia.

Foto: Ondřej Besperát

Trestné body sbírají hlavně mladí

Dalším důkazem toho, že mladí motoristé jsou na silnicích nejrizikovější skupinou, dokládají čerstvá data z bodovacího systému. Nejvíce řidičů, kteří získali maximum dvanácti trestných bodů, jsou lidé ve věku 21 let - celkem 270 lidí.

"Následují řidiči ve věku 23, 24 a 25 let," konstatuje ministerstvo dopravy ve své poslední zprávě o stavu bodového systému.

Jiné porovnání ukazuje, že aspoň jeden trestný bod dostalo nejvíce šoférů ve věku 23 let. Takových řidičů je takřka 13 procent ze všech registrovaných motoristů.

Blíží se doba prvních řidičáků na zkoušku

Podle policie poslední statistická čísla dokládají, že je nejvyšší čas k tomu, aby mladí motoristé dostávali po autoškole řidičák na zkoušku. To znamená, že by čerství držitelé řidičáků po závažnějších dopravních přestupcích přišli o "papíry" mnohem snadněji než zkušení šoféři.

O řidičáku na zkoušku jedná i speciální expetní skupina, kterou ustavil ministr dopravy Aleš Řebíček, aby prověřila platné dopravní předpisy a tresty za jejich porušení.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, který je zároveň členem komise, pro Aktuálně.cz uvedl, že řidičský průkaz na zkoušku by se nejspíš vydával na dobu dvou let.

 

Právě se děje

Další zprávy