Bartoš odmítl, že by ministerstvo pro místní rozvoj nekomunikovalo o potížích s digitalizovaným stavebním řízením. Žádnou připomínku, kritiku či požadavek neignorujeme, napsal v rozsáhlém příspěvku na síti X, ve kterém reagoval na kritický dopis Platformy pro zdravý stavební zákon.
Polemizoval současně s názory, že původní systém byl lepší. Pokud by tomu tak bylo, nepanovala by podle něj před změnou "tak hluboká nespokojenost s délkou stavebního řízení a celým procesem", poznamenal také, že pod vedením nyní opozičního hnutí ANO na ministerstvu "ležel" projekt digitalizace osm let.
Platforma, do které patří například Svaz podnikatelů pro stavebnictví, Česká komora architektů a Asociace developerů, požádala prezidenta, premiéra a členy vlády o schůzku k řešení problémů digitalizace stavebního řízení. Digitalizace podle ní trpí problémy, jako jsou například nefunkčnost a nepřipravenost systému, nedostatečná uživatelská přívětivost a komplikované rozhraní s nejasnými postupy.
Bartoš uvedl, že detailnější a delší odpověď platformě zveřejní a zašle později, v pátek odpověděl na některé obecné výtky i některé problémy konkrétních úřadů. "Na objektivní hodnocení komplexního systému digitalizace stavebního řízení je příliš brzy. Jedná se o zhruba 1400 zapojených organizací, až 13 tisíc úředníků a tisíce stavebníků," uvedl. Ocenil úředníky, kteří pracují s novým systémem a podle novelizovaného zákona, přičemž musí vyřídit ještě velký počet papírových žádostí.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka uvedl, že informace z terénu od lidí, kteří se systémem stavebního řízení pracují, bere velmi vážně a bude chtít v rámci koalice od Bartoše detailní informace k výhradám pracovníků stavebních úřadů a především řešení situace. Uvedl, že chápe, že při zavádění nových IT systémů se mohou vyskytnout komplikace, ale pokud přetrvávají týdny, pak je buď špatné zadání a řízení procesu, nebo chyba na straně dodavatele. "Na ministerstvu práce a sociálních věcí poslední dva roky děláme celou řadu změn v digitalizaci, vím, že to není jednoduché, ale chyby nesmí zastavit kvalitní služby pro občany a investory," doplnil.
"Nikdo do toho nešel, protože bylo zřejmé, že to budou provázet komplikace, odpor ke změně a jde to proti různým zájmům. Nový stavební zákon a moderní digitální řešení potřeba bylo a je a jsem vděčný za každého, kdo na téhle společné cestě pracuje a aktivně se podílí na její realizaci. Všem tlakům navzdory. Děkuji všem za dosavadní nasazení i za trpělivost, než se tato zásadní změna usadí a budeme z ní jako společnost benefitovat," uvedl.
Pokud něco podle něj způsobilo nižší propustnost stavebního řízení, tak to nebyl nový informační systém nebo jednodušší stavební zákon, ale uměle vyvolaná a živená panika před prvním červencem. "Je to hlavně zahlcení žádostmi podanými podle starého stavebního zákona, které neúměrně zatěžuje úřady. U řízení podle nového stavebního zákona jsme do konce roku prodloužili základní lhůty pro rozhodnutí stavebního úřadu na dvojnásobek," uvedl.
Bartoš zopakoval, že asi 500 organizací dosud nemá správně přihlášené uživatele a nastavené jejich role. "Jednáme s dotčenými orgány o tom, jak situaci řešit. Dnes také vydáme rozšířený manuál pro lokální administrátory a MMR individuálně pomáhá s nastavením," dodal. Na konkrétních případech pak reaguje na některé výhrady. Například na informaci, že v Brně či Děčíně se úředníci nemohou přihlásit do nového systému, reagoval tím, že v případě správného nastavení účtů přihlášení možné je. "Brno obdrželo podle údajů dodavatele všech 100 objednaných IT balíčků 26. června," dodal.
Bartoš odmítá, že by úřadům chyběla metodika a proškolení. "Kromě zveřejnění instruktážních videí se v červnu uskutečnila také řada webinářů. Jejich kapacita zdaleka nebyla naplněna. Další sérii školení a webinářů jsme připravili na červenec a srpen. Vedle toho jezdíme do území na celodenní školení k práci v systému," uvedl. Zdůraznil, že znění většiny vyhlášek k novému stavebnímu zákonu bylo dostupné od začátku roku.
K výtkám ohledně technického vybavení Bartoš uvedl, že MMR v minulém roce obeslalo obce s dotazníkem, jakou IT techniku budou potřebovat. "V mnoha případech jsme odpověď dostali až po urgencích a se značným zpožděním. Samosprávy, které podepsaly smlouvy o dodávkách včas, obdržely vybavení ještě v červnu," uvedl. Připustil, že rychlost odpovědí po e-mailu nebo telefonu "nebyla v červenci ideální". "Posílili jsme tým, který má toto na starost," doplnil.
Potíže se spuštěním digitalizovaného stavebního řízení by podle Svazu měst a obcí mohly znamenat skluz 13 tisíc stavebních povolení v hodnotě 100 miliard korun, a to v případě, že se podaří systém uvést do funkčního stavu do začátku září. Svaz varuje před kolapsem úřadů a také před dalšími škodami, které mohou plynout z nemožnosti čerpaní předjednaných dotací. Podobně jako Platforma pro zdravý stavební zákon, do které patří například Svaz podnikatelů pro stavebnictví, Česká komora architektů a Asociace developerů, žádá politiky o jednání k řešení problémů digitalizace stavebního řízení.