Praha - Pokud stát neposkytne další peníze, bude nutné přerušit stavbu dálnice z Bohumína na polskou hranici a vnitřního okruhu v Brně. Nebude se pokračovat ani ve výstavbě železničních koridorů z Prahy do Chebu a do Českých Budějovic.
Tak zní hlavní argumenty ministra dopravy Víta Bárty, který na vládě žádá zvýšit dotaci na stavby dálnic a železnic. Aktuálně.cz má vládní dokument k dispozici.
Bártovy stížnosti se odvíjejí od toho, že státní rozpočet po deseti letech snížil dotace na výstavbu dopravní infrastruktury. Ty loni dosáhly sta miliard a letos se drží na stejné úrovni. V příštím roce se však mají o 40 miliard snížit.
Stopka premiéra Fischera
Státní dotace klesají už od roku 2007, do letoška se však dařilo schodek vyrovnat a ještě další peníze získat od evropských fondů. V příštím roce však podle vládního materiálu začnou vysychat i evropské peníze.
Stát v uplynulých letech hojnosti zahájil desítky dopravních i železničních staveb. Jejich dostavba podražovala a loni už premiér Jan Fischer zakázal začínat další.
Díky tomu se značná část obchvatů včetně jižního pražského okruhu a oprav silnic první třídy podařila dokončit. Po očekávaném poklesu investic v příštím roce ale na některé stavby nezbude. (Přečtěte si, co vám strany před volbami slibovaly, pokud jde o výstavbu dálnic.)
Stavba přes Fischerův zákaz
Vážně ohroženy jsou podle ministerského materiálu zmíněné stavby v Bohumíně a Brně a dva koridory. Do výčtu rušených staveb zahrnul ministr také silniční úseky R6 Lubenec-Bošov a I/49 Malenovice-Otrokovice, ty se však začaly stavět přes Fischerův zákaz až letos v květnu resp. v červnu.
Ze staveb dotovaných Evropskou unií vybral Bárta k přerušení pouze křižovatku u České Lípy. Vládní materiál nezdůvodňuje, proč ortel postihl právě tuto stavbu a proč se dostaví například přeložka Vamberku či Třemošné u Plzně, obchvat České Bělé či Velké Hleďsebe a desítky dalších staveb spolufinancovaných unií.
Bárta uvádí, že Evropa dotuje také bohumínskou dálnici. V dokumentech Operačního programu Doprava o tom však není zmínka.
Má se pokračovat i v některých stavbách, které nejsou Evropskou unií spolufinancovány, jakými je například propojení městských okruhů v Českých Budějovicích.
D8 až za tři roky
Ministr chce ušetřit také na dokončení dálnice D8 přes České středohoří, která se tedy dokončí až v roce 2013. Zdržela by se však stejně poté, co správní soud zrušil na žádost Dětí Země územní rozhodnutí o stavbě.
Dálnice a auta
- Jak jezdit levněji: Test prokázal, že auto na stlačený plyn ušetří 60%
- Dálnice a vedra: Horko zvdihlo dálnici, na hrb najely dva kamiony
- Klimatizace: Měli jsme v autě 68 stupňů Celsia
Mezi ohroženými stavbami se ocitly také dálnice, kde se zatím jen vykupují pozemky a kde odklad nepřinese žádné náklady. Připomíná, že nebudou peníze na velké projekty, jakými jsou severozápadní pražský okruh a prodloužení dálnice D3 z Veselí na České Budějovice. Peníze nebudou ani na široký obchvat Třince, kde obytelné protestují proti kamionům pendlujícím mezi továrnami Hyundai v Tošovicích a Žilině.
Mezi argumenty se uvádí i to, že se nepostaví dálnice z Brna na Vídeň přes Mikulov. Loni už přitom byla zrušena stavba její rakouské části.
Stát podle dokumentu nebude schopen splatit stovky milionů, které si půjčil na stavbu dálnice D47 do Ostravy a výpadovky R6 z Prahy na Karlovy Vary. To signalizuje potíže dopravního fondu, protože dluhy měly být podle schváleného rozpočtu splaceny letos.
Sklápěcí most bude
Na rozdíl od rozestavěných dálnic postihnou tvrdé škrty železnici. Zastaví se obě největší stavby koridorů. Nepostaví se ani druhá kolej mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, odloží se také elektrifikace mezi Zlínem a Otrokovicemi. Vesměs jde o stavby spolufinancované unií.
Ze škrtů vyvázly bez úhony projekty Ředitelství vodních cest a to dokonce včetně unikátní přestavby mostu v Kolíně za 1,5 miliardy. Kolín bude mít jako jediné evropské město železniční most, který se bude sklápět, když na Labi poplují nákladní lodě. Sklápění umožní, aby už za rok mohly místo dosavadních dvou kontejnerů převážet tři naložené na sobě.